- فرمت فیلمنامه
- نظرات
فرمت فیلمنامه
نویسنده : توسعه دهنده نرم افزار اِوِران
[layerslider id=”34″]
وقتی طرح داستانت را ریختی شخصیت ها را پرورش دادی و صحنه به صحنه فیلمنامه ات را حاضر کردی حال آماده نوشتن فیلمنامه در قالب حرفه ای و استاندارد هستی . به یاد داشته باش فیلمنامه یک متن تصویری ست . و رفتارها و حرکات شخصیت های توست که داستان را پیش می راند . فراموش نکن اصلی ترین جزو فیلمنامه کنش ها و واکنش های تصویری هستند . دیالوگ فقط از اکشن حمایت کرده و آن را قابل هضم تر می کند . اینکه یک کاراکتر عملی را انجام می دهد در سینما بسیار تاثیر گذار تر از آن است که رخدادن آن عمل را در قالب گفتگو به مخاطب بفهمانیم .
به هر صحنه به چشم یک اکشن نگاه کن . در هر صحنه باید مشخص باشد چه کسی ، در چه موقعیتی ، چه وقت و کجا و چرا کار بخصوصی را انجام می دهد .
عنوان صحنه : هر گاه محل صحنه عوض شد و یا زمان تغییر کرد و این تغییر برای شما مهم بود حتما باید در عنوان صحنه مشخص باشد .
عنوان صحنه حتی المقدور باید در یک خط خلاصه شود . در فیلمنامه های فارسی مرسوم است حتما از خط زیرین جهت عنوان صحنه استفاده شود .
هیلس کول و جودیت هاگ در کتابشان می نویسند ، کلیات بسیار مهم صحنه باید در عنوان صحنه مشخص باشد . در فرمتی یکسان با تمامی فیلمنامه های استاندارد .
یادتان باشد زمان صحنه باید قبل از محل صحنه مشخص شود و به دلایل فنی ( تصویر برداری و نوررپردازی ) شرایط داخلی و خارجی هم ابتدا مشخص باشد .
به عنوان مثال صحنه داخلی از اورژانس بیمارستان در شب باید بدین صورت عنوان بندی شود .
داخلی – اتاق اورژانس بیمارستان – شب
صحنه هایی را که در معرض فضای باز نیستند را داخلی و صحنه ها در فضای باز را خارجی عنوان می کنند .
دو خط فاصله از عنوان صحنه با آخرین جزء قبلی باید رعایت شود .
[layerslider id=”36″]
نام شخصیت ها باید نسبت به سایر اجزا مشخص تر باشد . به همین دلیل هنگامی که برای اولین بار اسم شخصیت در فیلمنامه شما آمد حتما باید فونت Bold (درشت) باشد . همچنین در ابتدای دیالوگ هر کاراکتر ، نام کاراکتر باید درشت تایپ شود .
به عنوان مثال :
کتی روی صندلی پلاستیکی انتهای ردیف اول می نشیند . سرش را خم می کند و به کف زمین خیره می شود . نام کاراکترهایی که دیالوگی ندارند و یا مهم نیستند نباید درشت شود . ( فقط کاراکترهای صاحب دیالوگ )
مثال :
مردی آرام ناله می کند . در حالی که پانسمان خونی پیشانی اش را فشار می دهد . زن طفل نا آرام را در بغل آرام می کند .
صداهای خاص باید در صحنه درشت نوشته شوند . مثل صدای نعره زدن و یا سوت زدن . اما نیازی نیست صدایی که از خود کاراکتر منتشر می شود مثل همان نعره یا سوت با حروف درشت نوشته شود .
دیالوگ در وسط متن و زیر نام شخصیت نوشته می شود .
مثال :
دکتر
متاسفم …
اگر بخواهید حالت چهره کاراکتر و یا نوع حرف زدن او را مشخص کنید بعد از نام کاراکتر باید راهنمای داخل پرانتز را تایپ کنید .
مثال :
دکتر
( شرمسار و متاسف )
ما هر کاری از دستمون بر اومد انجام دادیم
در ذیل یک نمونه از صحنه فیلمنامه را در فرمت استاندارد مشاهده خواهید نمود :
داخلی – شب – اتاق اورژانس بیمارستان
اتاق انتظار شلوغ اورژانس بیمارستان ، تمیز اما غمزده . مردم بیمار و زخمی روی صندلی های پلاستیکی به صف نشسته اند . صدای تلوزیون که نزدیک سقف نصب شده و در حال پخش برنامه ای می باشد به گوش می رسد . کسی نگاه نمی کند . مردی آرام ناله می کند . در حالی که پانسمان خونی پیشانی اش را فشار می دهد . زن طفل نا آرام را در بغل آرام می کند .کتی روی صندلی پلاستیکی انتهای ردیف اول می نشیند . سرش را خم می کند و به کف زمین خیره می شود . به آرامی سرش را بالا می آورد . موهایش را از روی صورتش کنار می زند . ترس را در چشمانش می بینیم وقتی به ساعت رومیزی روبرویش نگاه می کند . دستمال میان انگشتانش را می پیچاند و ازینکه خون از انگشتانش می چکد نا آگاه است . در اتاق اورژانس بیمارستان باز می شود . دکتر میانسالی با لباس سبز رنگ وارد می شود و به سمت کتی می رود . کتی به ناگاه بلند می شود و با عجله به سمتش می رود .
دکتر
( شرمسار و متاسف )
ما هر کاری از دستمون بر اومد انجام دادیم
کتی
(عصبانی )
چی میگید ؟
دکتر
متاسفم …
کتی
( جیغ می زند )
نه !
توجه همه به سوی کتی و دکتر جلب می شود . کتی یقه دکتر را می گیرد و روی سینه او مشت می زند .
کتی
(فریاد زنان )
تو کشتیش !
برای آنکه از فرمت استاندارد فیلمنامه خود مطمئن باشید از نرم افزارهای مخصوص به اینکار یا قالب های آماده فرمت فیلمنامه در نرم افزار ورد استفاده کنید ( جهت فیلمنامه فارسی ، نرم افزار قالب فیلمنامه با نام ” سناریست ” در این فروشگاه موجود است . )
پیشنهاد می کنیم حتما فیلمنامه های زیادی بخوانید و با انواع مرسوم عنوان صحنه ، توصیف صحنه ، دیالوگ ، انتقال و راهنمای داخل پرانتز آشنا شوید . ( از نظر محتوی )
فراموش نکنید چنانچه صرفا به عنوان یک فیلمنامه نویس می نویسید، لازم نیست زوایای دوربین و بسیاری از اصطلاحات تخصصی سینمایی را در فیلمنامه خود بیاورید . زیرا این وظیفه کارگردان است نه فیلمنامه نویس . به هیچ عنوان این کار را توصیه نمی کنیم زیرا این امر باعث افزایش حجم فیلمنامه از یک سو و از سوی دیگر دخالت در کار کارگردان و سایر عوامل فیلم به شمار می آید . گاهی اینکار به منزله توهین به آنهاست . هر کس تخصص خود را دارد . به عنوان مثال شما ممکن است یک زاویه دوربین را برای صحنه ای خاص در نظر گرفته باشید . اما اجرای فیلم متعلق به کارگردان است . ممکن است او بخواهد به گونه ای دیگر کار کند و این دخالت شما در متن فیلمنامه کاملا غیر حرفه ای خواهد بود .
( در نرم افزار سناریست فضایی با عرض 4 سانت در سمت راست صفحه وجود دارد که عوامل فیلمساز موارد مورد نظر را در آن یادداشت می کنند . )
همیشه سعی کنید با موجز ترین حالت ممکن ذهنیات و تصاویر ذهنی را به فیلمنامه منتقل کنید . در هر بازنویسی خیلی از موارد بی مورد و اضافی را حذف کنید .
برای تسلط بر فرمت فیلمنامه ، حتما مقاله های زیر را بخوانید . این مجموعه مقالات در 17 قسمت، کمک شایانی به فیلمنامه نویسان حرفه ای و آماتور در خصوص نحوه نگارش فیلمنامه خواهد بود و سبب سهولت کار ایشان می شود . کلیه این مقالات به همت گروه دپارتمان ادبی توسعه دهنده نرم افزار اِوِران ترجمه و تالیف شده و به رایگان جهت استفاده عموم قرار داده شده است.
بیشتر مطالعه کنید :
- قسمت اول : فیلمنامه چیست؟
- قسمت دوم : انواع متون نمایشی / تفاوت میان نسخه اسپک و تولیدی
- قسمت سوم : قواعد و ویژگی های صفحات در نسخه spec
- قسمت چهارم : اجزای فیلمنامه / موضوع یا عنوان صحنه
- قسمت پنجم : اجزای فیلمنامه / توصیف صحنه
- قسمت ششم : اجزای فیلمنامه / نام کاراکتر
- قسمت هفتم : اجزای فیلمنامه / دیالوگ
- قسمت هشتم : اجزای فیلمنامه / راهنمای بین پرانتز
- قسمت نهم : اجزای فیلمنامه / منابع صدایی
- قسمت دهم : اجزای فیلمنامه / انتقال
- قسمت یازدهم : اجزای فیلمنامه / شات
- قسمت دوازدهم : باید و نبایدهای بین صفحه ای ، دیالوگ دو ستونه
- قسمت سیزدهم : مخفف ها ، مونتاژ
- قسمت چهاردهم : مجموعه نما
- قسمت پانزدهم : اینترکات یا کات موازی
- قسمت شانزدهم : تیتراژ / سوپر ایمپوز
- قسمت هفدهم : صفحه رویی
aaaalіii bood