توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

ترفندهای خاص برای ساخت ساسپنس های متبحرانه

  • ترفندهای خاص برای ساخت ساسپنسهای متبحرانه
  • نظرات

 ترفندهای خاص برای ساخت ساسپنسهای متبحرانه

هیچ تکنیکی در داستان نویسی، به اندازه ساسپنس ، هراس از ناشناخته ها را در مخاطب برانگیخته نمی کند. ما به عنوان انسان ، مخصوصا به عنوان مخاطب یک داستان،  ترجیح می‌دهیم بدانیم خبر بدی در راه است تا اینکه در ظلمت و جهل مطلق باشیم. و شوکه و غافلگیر شویم. به همین دلیل است که فیلم های تعلیق دار ما را به خود جذب می کنند.

قدیمی ترین و قوی ترین نوع ترس، ترس از ناشناخته هاست

     اچ . پی . لاوکرافت

چگونه می‌توانیم داستانی پرتعلیق بنویسیم و مانند یک استاد کارکشته، ساسپنس را بگونه ای طراحی کنیم که این احساس درونی را در مخاطب تحریک کند؟

تعلیق چیست؟

آلفرد هیچکاک تعلیق را یک فرآیند احساسی می داند. احساس دلهره و اضطراب در مخاطب که ناشی از نتیجه یک رویداد ناشناخته یا هنوز دیده نشده است.

فرض کنید که در یک کوچه تنگ و تاریک ، نیمه های شب ، در یک محله متروکه و پر از دزد و معتاد و جانی خطرناک، به ناچار ، با یک کیف پر از پول ، باید به ابتدای کوچه برسید. شما می دانید که این احتمال وجود دارد که نتوانید سالم به تیر چراغ برقی که چراغش سر کوچه سو‌سو می زند برسید! هر چند این ترس درونی شما ، ممکن است کاملا بی مورد باشد، اما به هر روی، توقع و انتظاراتی از این جور محله ها دارید و قبلا قضاوتی ناشی از حقایق و وقایع رخ داده در این محله ها در ذهنتان شکل گرفته است. و حال ذهن، شما را به این سمت سوق می دهد و حس ترس از آینده مبهم شکل می گیرد. یکی از ترفندهای مغز جهت بقای انسان، که از طریق وادار کردن انسان برای فرار از خطر احتمالی ، تمرکز او را دوچندان خواهد کرد. پس هر لحظه انتظار رخداد اتفاق بدی را دارید.

استفاده از تعلیق، نویسندگان و فیلمسازان را قادر می‌سازد تا تماشاگران سینما را به لبه صندلی‌های خود بکشانند و آنها را تا سر حد استرس و نگرانی برسانند، آنهم برای آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیافتد یا نیافتد. ساسپنس این قدرت را دارد که خوانندگان را در صفحات داستان یا فیلمنامه شما غرق کند و تنها از طریق کلمات، او را برای خواندن صفحه بعدی، نه حتی اغوا که مجبور کند.

پس چگونه نویسندگان و فیلمسازان از تعلیق استفاده می کنند؟ نمونه فیلم های پر از ساسپنس کدامند؟ چگونه می توان از ساسپنس در کل یک داستان یا تنها در یک صحنه جداگانه استفاده کرد؟

در این مقاله، نحوه استفاده موثر از تعلیق، بررسی نمونه‌ها و برخی ترفندهای کلیدی برای نوشتن تعلیق را بررسی خواهیم کرد.

مخاطرات درجه اول

آیا تا به حال در سینما، صحنه‌ای از نبرد را تماشا کرده‌اید که در آن قهرمان داستان، در مقابل فوجی از «موجودات شرور» قرار می‌گیرد، و شما نیز مطمئن هستید که او در مبارزه پیروز می‌شود؟ شما در واقع نگران آینده او نیستید و صرفا قرار است با سبک های مبارزاتی خشن و هیجان آور ، هنرهای رزمی یا ابزار/قدرت های جدید ابرقهرمانی او هیجان زده شوید.

اما غالبا، این نوع صحنه‌ها، مخصوصا در فیلمهای کمتر شناخته شده، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و در روند افزایش جذب مخاطب برای ادامه داستان هم موفق نیستند. چون مخاطرات سطح بالایی به صحنه اضافه نمی‌شوند و بنابراین تعلیقی نیز وجود ندارد.

 ما می دانیم که قهرمان داستان در نهایت پیروز خواهد شد و بنابراین تعلیقی در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد وجود ندارد.  و هر چند ممکن است مخاطب به دلیل اجرای خوب و کارگردانی خوب، از روند فیلم لذت ببرد. اما همیشه همه چیز خوب پیش نمی رود.

بنابراین به عنوان نویسنده برای افزایش تعلیق باید از مخاطرات بالایی در داستان خود استفاده کنید. اما چگونه؟

با شناسایی بزرگترین میل درونی قهرمان  خود شروع کنید. او در این داستان، چه چیزی را بیشتر از هر چیز می خواهد. آن را بشناسید. سپس، با تهدید موجودیت همان میل در قهرمان، مخاطره ایجاد کنید. یعنی او را وسط یک مهلکه قرار دهید.

نمونه هایی از نحوه استفاده از  مخاطرات و ریسک های بالا برای ایجاد فیلم های تعلیقی

به عنوان مثال، در صحنه بازجویی جوکر در شوالیه تاریکی، بروس وین با این حقیقت که باید ریچل یا هاروی دنت را نجات دهد، مواجه می‌شود.

توجه کنید که حالا ما با دو خواسته بروس سروکار داریم :

 میل درونی او این است که با معشوقش …

ادامه مطلب در اپلیکیشن رایگان “کارگاه فیلمنامه نویسی” : لینک کافه بازار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

Next