- اینترکات یا کات موازی
- نظرات
قسمت پانزدهم : اینترکات یا کات موازی
همیشه وقتی دو صحنه همزمان با هم روی می دهند و می خواهید این مهم را به خواننده منتقل کنید، از اینترکات استفاده می کنید . معمولا برای اینکار مجبورید مدام از صحنه A به صحنه B بپرید و بالعکس و مجبورید مدام از عنوان صحنه ها استفاده کنید . اما با استفاده از اینترکات هم منظور خود را به خواننده می رسانید و هم در تعداد سطور و صفحات صرفه جویی می شود.
یکی دیگر از موارد استفاده از اینترکات زمانی است که دو نفر تلفنی با هم حرف می زنند و شما نمی خواهید دیالوگ یکی از طرفین آف اسکرین شنیده شود . بنابراین از اینترکات استفاده می کنید .
به اینصورت که ابتدا عنوان صحنه اول و سپس عنوان صحنه دوم و آنگاه اینترکات را وارد کنید. توجه کنید بهتر است در توصیف صحنه اینترکات ، با توجه به تغییر ناگهانی فضای صحنه ، خطوط مربوط به هر صحنه را جدا بنویسید که این حس در خواننده نیز القا شود.
در نرم افزار سناریست ، اینترکات با میانبر F8 پیش بینی شده است.
[layerslider id=”36″]
مثال ( از فیلمنامه شکارچی گوزن):
داخلی – آپارتمان شری – شب
شری روبروی پنجره باز اتاق خوابش ، شروع به برهنه شدن می کند.
داخلی – آپارتمان لنی – شب
لنی به سمت یخچالش می رود تا بطری آب جو بردارد. به بیرون از پنجره نگاهی می اندازد و ناگهان چشمش به شری که آنسوی خیابان است می افتد . خشکش می زند . زن را دید می زند.
اینترکات : لنی / شری
شری روی تخت می نشیند و دکمه های پیراهنش را باز می کند .
لنی بیشتر به پنجره نزدیک می شود تا دید بهتری پیدا کند .
شری می ایستد ، سعی می کند دامنش را از تن در آورد.
لنی ، با چشمانی خیره بر شری ، حرکت می کند تا همچنان شری را در دید خود داشته باشد. پایش به چیزی روی زمین گیر می کند.
لنی
وای!
شری می شنود و نظرش به سمت پنجره لنی جلب می شود.
لنی متوجه شده سریعا سر خود را می دزدد .
[layerslider id=”34″]
بیشتر مطالعه کنید :
- قسمت اول : فیلمنامه چیست؟
- قسمت دوم : انواع متون نمایشی / تفاوت میان نسخه اسپک و تولیدی
- قسمت سوم : قواعد و ویژگی های صفحات در نسخه spec
- قسمت چهارم : اجزای فیلمنامه / موضوع یا عنوان صحنه
- قسمت پنجم : اجزای فیلمنامه / توصیف صحنه
- قسمت ششم : اجزای فیلمنامه / نام کاراکتر
- قسمت هفتم : اجزای فیلمنامه / دیالوگ
- قسمت هشتم : اجزای فیلمنامه / راهنمای بین پرانتز
- قسمت نهم : اجزای فیلمنامه / منابع صدایی
- قسمت دهم : اجزای فیلمنامه / انتقال
- قسمت یازدهم : اجزای فیلمنامه / شات
- قسمت دوازدهم : باید و نبایدهای بین صفحه ای ، دیالوگ دو ستونه
- قسمت سیزدهم : مخفف ها ، مونتاژ
- قسمت چهاردهم : مجموعه نما
- قسمت پانزدهم : اینترکات یا کات موازی
- قسمت شانزدهم : تیتراژ / سوپر ایمپوز
- قسمت هفدهم : صفحه رویی