- انواع متون نمایشی
- نظرات
ذیلا ، لیستی از رایج ترین فرمت های نگارشی متون نمایشی را مشاهده خواهید کرد . اما در این جلسه آموزشی که پیوست کارگاه آموزشی فیلمنامه نویسی اِوِران (everun) است ، فقط به فیلمنامه آثار سینمایی یا تله فیلم ها پرداخته می شود که از جهات زیادی شبیه یکدیگرند، اما سایر متون نمایشی تفاوت های فاحشی با این دو مدیوم یا رسانه دارند .
- فیلمنامه آثار سینمایی
- فیلمنامه تله فیلم
- نمایشنامه
- سریال یا برنامه طنز: سیت کام (3دوربینه ، 1دوربینه و …)
- سریال های عامیانه : سُپ آپرا (پر احساس و کم ارزش)
- چند رسانه ای
- فیلمنامه های صوتی بصری / دو ستونه
که تنها دو مدیوم بالا در این مجموعه آموزشی مورد بحث و نظر ما هستند .
[layerslider id=”36″]
انواع نسخ فیلمنامه در مراحل قبل و بعد از فروش فیلمنامه
نسخه اِس پِک (Spec)
یا نسخه آماده عرضه ، نسخه اولیه فیلمنامه است که کلیه مراحل نگارشی را طی کرده و توسط خود فیلمنامه نویس بازنویسی شده است و آماده ثبت و سپس فروش یا تعیین قیمت می باشد.
چرا spec ؟ چون از صفت speculative ریشه گرفته است . یک معنای آن اینست که این نسخه کاملا فکری و تئوری است و تا ساخت فاصله زیادی دارد . و معنای دیگر این است که فیلمنامه از نظر تئوری قابل فروش است اما مسلما از نظر عملی فروش به آسانی امکان پذیر نیست . ( این امر در همه جای دنیا وجود دارد و فیلمنامه نویسان نباید انتظار داشته باشند که هر کار تمام شده شان به منزله معادل ارزی و پولی می باشد. اما همان نسخه مسلما روزی تبدیل به پول خواهد شد اگر ممارست و عشق و علاقه نویسنده زودگذر و از روی هوس نباشد . بسیاری از فیلمنامه نویسان معروف 10 در کتابخانه هایشان ، 15 و شاید هم 20 نسخه “اس پک” دارند که در حال خاک خوردند. اما وقتی به خوبی معروف شدند ، توانستند با یک بازنویسی کوچک دیگر و اینک با زحمتی بسیار کمتر و همچنین با توجه به شناختی که سازندگان از ایشان دارند و تجربه و شناخت نویسندگان از این صنعت ، تمام آن نسخ اس پک خاک خورده روزی به ثروت قابل توجهی تبدیل خواهند شد. )
نسخه آماده تولید
وقتی که یک فیلمنامه فروخته شد، قبل از ساخت ، بازنویسی های دیگری روی آن صورت می پذیرد. وقتی بازنویسی های اجرایی صورت پذیرفت، نسخه اس پک به نسخه آماده تولید تبدیل خواهد شد. کلیه مراحل فوق الذکر بسیار تخصصی هستند و توسط تیم تهیه و تولید کنترل و اجرت می شوند .
در این آموزش با یک سری استاندارهای رایج آشنا خواهید شد اما تمام این آموزش ها به این معنی نیستند که لزوما یک استاندارد خاص و قانونی بر اینکار حاکم است . این استانداردها در طول سالیان سال صنعت فیلم در سراسر دنیا و بخصوص هالیوود ، بیشتر برای ایجاد یک زبان مشترک و قابل فهم توسط تمامی عوامل تولید ساخته و پرداخته شده اند .
نکته : در نرم افزار ویرایشگر فیلمنامه سناریست ، ویژگی های کلی برای هر دو نسخه (اس پک و تولیدی) در نظر گرفته شده است.
بیشتر مطالعه کنید :
- قسمت اول : فیلمنامه چیست؟
- قسمت دوم : انواع متون نمایشی / تفاوت میان نسخه اسپک و تولیدی
- قسمت سوم : زمان استاندارد یک فیلمنامه / قواعد و ویژگی های صفحات در نسخه spec
- قسمت چهارم : اجزای فیلمنامه / موضوع یا عنوان صحنه
- قسمت پنجم : اجزای فیلمنامه / توصیف صحنه
- قسمت ششم : اجزای فیلمنامه / نام کاراکتر
- قسمت هفتم : اجزای فیلمنامه / دیالوگ
- قسمت هشتم : اجزای فیلمنامه / راهنمای بین پرانتز
- قسمت نهم : اجزای فیلمنامه / منابع صدایی
- قسمت دهم : اجزای فیلمنامه / انتقال
- قسمت یازدهم : اجزای فیلمنامه / شات
- قسمت دوازدهم : باید و نبایدهای بین صفحه ای ، دیالوگ دو ستونه
- قسمت سیزدهم : مخفف ها ، مونتاژ
- قسمت چهاردهم : مجموعه نما
- قسمت پانزدهم : اینترکات یا کات موازی
- قسمت شانزدهم : تیتراژ / سوپر ایمپوز
- قسمت هفدهم : صفحه رویی
[layerslider id=”34″]