توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

نگاهی تفصیلی تر به ساختار سه پرده ای

  • نگاهی تفصیلی به ساختار سه پرده ای در فیلمنامه
  • نظرات

نگاهی تفصیلی تر به ساختار سه پرده ای

پرده اول: مقدمات

 اولین پرده مرحله فراهم آوردن مقدمات داستان است. کاراکترهای اصلی، فرضیه داستانی دراماتیک و موقعیت داستان معرفی می‌شوند. تمام این موارد باید در همان پرده اول تعیین تکلیف شوند. و داستان البته باید پروتاگونیست را مجبور به واکنش و غلبه بر ضعف هایش یا حداقل تلاش برای غلبه بر آنها کند.

حادثه محرک در همین پرده رخ خواهد داد. این حادثه برای داستان شما بسیار حیاتی است. این حادثه محرک است که داستان شما را وادار به پیش روی می‌کند و پروتاگونیست در قبال آن مجبور به واکنش می شود.

به صورت کلی توصیه بسیاری از اساتید اینست که کاراکترهای اصلی را در 10 صفحه اول معرفی کنید و مطمئن شوید کاراکترهای اصلی به مدت طولانی از داستان خارج نشوند.

بعضی از نویسنده ها در همین پرده نیز موانع اضافی بر سر راه پروتاگونیست می‌گذارند و معمولا پروتاگونیست این موانع اولیه را از سر راه بر می‌دارد.

پرده دوم: کشمکش و رویارویی

پرده دوم زمان زیادی از فیلمنامه شما را شامل می‌شود. تقریبا در حدود 50 درصد فیلمنامه ( 55 صفحه از یک فیلمنامه 110 صفحه‌ای) ریل ترن هوایی روبروی پروتاگونیست شما که بالا و پایین زیادی دارد. در این پرده همه چیز برای قهرمان سخت‌تر و شدیدتر می‌شود. تنش دراماتیک مدام بالا می‌رود تا قهرمان را وادار به واکنش‌های بعدی کند.

آنها تلاش می‌کنند اما معمولا موفق نمی‌شوند. و بعد موانع و سختی‌ها و شکست‌ها و در نهایت شکست کمر‌شکن رخ خواهد داد. و قهرمان معمولا در انتهای این پرده ‌در پایین ترین موقعیت از نظر احساسی یا فیزیکی قرار دارد. و اتفاقاتی رخ داده که باور می‌کند دیگر ادامه ممکن نیست.

بسیاری از نویسندگان تا آنجا که می‌توانند، در این مرحله موانع بیشتری سر راه قهرمان می‌گذارند. معمولا قهرمان بسیاری از موانع را پشت سر می‌گذارد اما نه آخرین مانع این پرده را. غالبا در این نقطه آنها دچار یاس می‌شوند و دیگر قادر به ادامه نیستند.

پرده سوم: گره گشایی

پرده سوم، آخر بازی ماست. 25 درصد انتهایی فیلمنامه.

معمولا با آخرین تلاش و قامت راست کردن قهرمان شروع می‌شود. بنحوی انرژی می‌گیرند و یا اراده می‌کنند که بلند شوند و به نبرد ادامه دهند. معمولا یک نقشه جدید طرح می‌کنند و بر ضد چیزی یا کسی که مانعشان است قیام می‌کنند. این تقابل آخر بسیار سخت است و مسیر دستیابی به هدف، به طرزی باورنکردنی غیرقابل عبور به نظر می‌رسد. اما آنها سرانجام پیروز می‌شوند. (و حتی اگر پیروز نشوند، گره گشایی صورت می‌پذیرد)

پرده سوم با مرحله سرانجام پایان می‌پذیرد. این مرحله می‌تواند به کوتاهی یک صفحه تا حدود 10 صفحه انتهایی از فیلمنامه باشد. اما توصیه می‌شود آن را بین یک تا 3 صفحه حفظ کنید. تا حوصله مخاطب سر نرود و از نقطه اوج فاصله زیادی نگیرد.

ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 7 =

Next