توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

قواعد فنی نگارش فیلمنامه – قسمت سیزدهم

  • مخفف ها و مونتاژ
  • نظرات

[layerslider id=”34″]

———————————————————————————————————–

قسمت سیزدهم : مخفف ها ، مونتاژ

فرمت-فیلمنامه-قسمت-سیزدهم

در صنعت فیلمسازی هالیوود از مخفف های زیادی برای فیلمنامه در زبان انگلیسی استفاده می شود . این به شما بستگی دارد که آیا می خواهید از این مخفف ها استفاده کنید یا خیر . بعضی از خوانندگان استفاده از این مخفف ها ر ا سبب عدم تمرکز حواس می دانند اما بعضی این مخفف ها را دوست دارند . قبلا با بعضی از این مخفف ها در قسمت منبع صدا آشنا شدید . مانند O.S. یا V.O.

بعضی از این مخفف در توصیف صحنه می آیند .

b.g   =  پس زمینه (بک گراند)، هر چیزی که در انتهای صحنه و بعد از موضوع اصلی واقع شده باشد. (از واژه پس زمینه در توصیف صحنه استفاده کنید. آنهم در صورتی که مجبور هستید)

CGI = تصاویر کامپیوتری (هر گونه توصیف صحنه ای که امکان فیلمبرداری آن به صورت معمول وجود ندارد و برای خلق تصاویر مربوط به آن نیاز به جلوه های ویژه کامپیوتری باشد.

CGI: دستانش شروع می کنند به ذوب شدن. سپس کل بدنش و او ناپدید می شود.

(در نسخه اس پک نیازی به استفاده از این اصطلاح نیست . اساس به فیلمنامه نویسی مربوط نمی شود که تیم اجرایی این صحنه را چگونه تولید می کند)

 [layerslider id=”36″]

f.g.  =  پیش زمینه یا پیش نما ، متضاد پس زمینه

(از واژه پیش زمینه در توصیف صحنه استفاده کنید. آنهم در صورتی که مجبور هستید )

SFX = افکت های صوتی

ممکن است در صحنه ای مجبور باشید از این ویژگی استفاده کنید . همانند CGI به صورت زیر در یک سطر  و با دو نقطه روبرویش خواهید آورد :

SFX: نفیر سوت قطار

ممکن است در نسخه اس پک لازم باشد رویداد افکتی صوتی را حتما به خواننده اطلاع دهید . اما باز هم توصیه می کنیم اینکار را در توصیف صحنه انجام دهید . مثلا ” صدای صوت قطار شنیده می شود.”

SPFX = جلوه های ویژه میدانی

مخففی برای استفاده از جلوه های ویژه ای که نیازی به استفاده از کامپیوتر و صحنه های تولید شده با نرم افزار ندارد.

SPFX: یک باریکه نور روی صورت فرانکی می افتد. اجزای صورتش در شرف ذوب شدن هستند .

در نسخه اس پک نیازی به استفاده از این مخفف نیست . در حیطه تخصصی تیم اجرایی است که از جلوه های ویژه کامپیوتری بهره ببرد یا میدانی .

M.O.S = صامت یا بی صدا. معمولا زمانی در فیلمها استفاده می شود که قصد دارید نوعی ضربه یا حادثه قریب الوقوع را نشان دهید.

مثال :

صامت . هجوم و رمش اسب ها در خیابان اصلی شهر

POV = نما دیدگاه / نگاه دوربین از زاویه دید یک کاراکتر خاص ، نمایی است که صحنه را از دیدگاه یا دریچه دید یکی از شخصیتهای فیلم نشان می‌دهد.

نمای دیدگاه جولی – فرانکی بغل تخت می نشیند و کفش هایش را به پا می کند.

از پی او وی ، در صورت لزوم و در شرایطی که داستان برای درک شدن به آن نیاز دارد استفاده کنید . در غیر اینصورت اصلا وظیفه فیلمنامه نویس نیست که در نسخه اس پک به این گونه نماها بپردازد یا هر گونه دکوپاژی را انجام دهد.

مونتاژها

مونتاژ، ابزاری سینماتیک است تا بواسطه آن یک سری از صحنه ها را نشان دهیم . صحنه هایی که همه به هم مربوط هستند و مشاهده مجموع آنها سبب یک نتیجه گیری کلی از مجموعه می شود. از مونتاژ بیشتر برای نشان دادن گذشت زمان و تاثیرات این گذر روی کاراکتر، با توجه به شرایط داستان استفاده می شود.

برای اشاره به مونتاژ در نسخه اس پک به صورت ذیل عمل کنید :

مونتاژ

1)جاش متولد می شود. دکترها تمیزش می کنند و او را به آغوش  مادر خندانش می سپارند.

2)جاش در گهواره اش به بغل می چرخد. مادر تشویقش می کند.

3)جاش اولین قدمهایش را بر می دارد. مادر ذوق کرده او را بغل می کند.

4)جاش خودش را خیس کرده است. مادر آه می کشد .

پایان مونتاژ

بیشتر مطالعه کنید :

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

Next

مقالات مرتبط