- توصیف صحنه
- نظرات
قسمت پنجم : اجزای فیلمنامه / توصیف صحنه
توصیف صحنه نیز همانند عنوان صحنه از 4 سانتیمتری سمت راست لبه کاغذ آغاز می شود و تا حاشیه 1 سانتیمتری سمت چپ ادامه دارد. اما تعداد خطوط توصیف صحنه می تواند از یک خط تا هر تعداد مورد نیاز باشد .
نکته 1 : چنانچه نام کاراکتری را برای نخستین بار به میان می آورید، در فیلمنامه فارسی حتما آن را بولد کنید .
مثال : احمد وارد اتاق می شود .
نکته 2 : برای توصیف صحنه باید از زمان حال استفاده کنید .
نمونه غلط : احمد وارد اتاق شد.
نمونه درست : احمد وارد اتاق می شود.
[layerslider id=”36″]
نکته 3 : پاراگراف ها را خلاصه کنید . بیش از 4 یا 5 خط حرفه ای نیست . گاهی خواننده حوصله خواندن پاراگراف های طولانی را ندارد . هر چه خلاصه تر بهتر .
نکته 4 : از به میان آوردن واژه های تخصصی مانند زوایای دوربین و نما ها پرهیز کنید . اگر قرار است در یک صحنه بخصوص روی یک نما تاکید زیادی بکنید و الزامی وجود دارد، آن را در یک خط بنویسید . زوایا و شات ها در حیطه اختیارات و تسلط کارگردان هستند و در نسخه اجرایی فیلمنامه وارد می شوند . پس از اینکار اجتناب کنید .
نکته 5 : سعی کنید پس از معرفی شخص برای اولین بار ، سن تقریبی او را نیز به صورت خلاصه اعلام کنید(. البته چنانچه سن کاراکتر نیز اهمیتی نداشت، می توانید آن را حذف کنید.) و چنانچه خصوصیات فیزیکی ظاهری ویژه ای دارد که مرتبط با داستان است و در جریان داستان تاثیر می گذارد، آنها را نیز خلاصه بیان کنید، در غیر اینصورت از اینکار اجتناب کنید و بگذارید تیم اجرایی و بخصوص کارگردان در این موارد تصمیم گیری کنند.
غلط : احمد ، 25 ساله ، با لباس نارنجی آستین کوتاه ، وارد اتاق می شود.
درست : احمد ، 25 ساله ، وارد اتاق می شود.
در نرم افزار سناریست ، توصیف صحنه با میانبر F3 قابل دسترس است.
بیشتر مطالعه کنید :
- قسمت اول : فیلمنامه چیست؟
- قسمت دوم : انواع متون نمایشی / تفاوت میان نسخه اسپک و تولیدی
- قسمت سوم : قواعد و ویژگی های صفحات در نسخه spec
- قسمت چهارم : اجزای فیلمنامه / موضوع یا عنوان صحنه
- قسمت پنجم : اجزای فیلمنامه / توصیف صحنه
- قسمت ششم : اجزای فیلمنامه / نام کاراکتر
- قسمت هفتم : اجزای فیلمنامه / دیالوگ
- قسمت هشتم : اجزای فیلمنامه / راهنمای بین پرانتز
- قسمت نهم : اجزای فیلمنامه / منابع صدایی
- قسمت دهم : اجزای فیلمنامه / انتقال
- قسمت یازدهم : اجزای فیلمنامه / شات
- قسمت دوازدهم : باید و نبایدهای بین صفحه ای ، دیالوگ دو ستونه
- قسمت سیزدهم : مخفف ها ، مونتاژ
- قسمت چهاردهم : مجموعه نما
- قسمت پانزدهم : اینترکات یا کات موازی
- قسمت شانزدهم : تیتراژ / سوپر ایمپوز
- قسمت هفدهم : صفحه رویی
[layerslider id=”34″]