توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

ارائه آموزش جامع نقطه عطف دوم فیلمنامه

  • ارائه آموزش جامع نقطه عطف دوم فیلمنامه
  • نظرات

نویسندگان عزیز ؛

چنانچه تا کنون ما را دنبال کرده باشید، مستحضرید که در 10 جلسه قبلی، به ترتیب، تم، ایده، ژانر، کاراکتر و ساختار را مورد بررسی تخصصی قرار داده ایم. در جلسه ششم پایان بندی فیلمنامه و صحنه پایانی را مفصل شرح دادیم. سپس صحنه افتتاحیه را به تفصیل شناختیم.‌ بعد با کلیات پرده اول در جلسه هشتم آشنا شدید. سپس حادثه انگیزنده را شناختید. در جلسه دهم، به صورت تخصصی‌تر با حادثه کلیدی و واکنش کلیدی (نقطه عطف اصلی اول)آشنا شدیم. اما حالا، نوبت آموزش نقطه عطف اصلی دوم است.

پرده دوم، مثل بیابانی بی آب و علف، همیشه ترسناکترین قسمت نوشتن یک داستان است. دو راه برای چیره شدن بر این پرده وجود دارد. یکی تعیین نقطه میانی است و دیگری تمرکز بر هر آنچه در انتهای پرده دوم می‌گذرد. بسیاری از اساتید عقیده دارند وقتی انتهای یک راه را بدانی، می‌توانی بسیار سریعتر اقدام کنی. در این جلسه تمرکز ما بر انتهای پرده دوم می‌باشد.

به نقطه عطف اول اصلی، نقطه میانی و نقطه عطف دوم اصلی، به مثابه ستونهای یک خیمه بنگرید. که دو تا از ستونها در جوانب خیمه و یک ستون میان خیمه را نگاه می‌دارند. اگر آنها را به درستی جایگذاری نکنید، خیمه فرو خواهد افتاد. پس مراقب باشید تا آنها را در محل درست خود قرار دهید.

لری بروکس در توضیح عطف دوم می‌گوید:

نقطه عطف دوم، آخرین محل تزریق اطلاعات به داستان است. زمانی که بعد از آن غالباً دیگر هیچ نوع اطلاعات افشاکننده دراماتیک جدیدی وارد رویدادهای داستانی نمی‌شود. و بعد از آن همه چیز وابسته به عمل و کنش قهرمان داستان است و این قهرمان است که کاتالیزور اصلی و پیش برنده (هدایت کننده به جلو) داستان خواهد بود. بعد از این نقطه، قهرمان باید با توجه به هر آنچه تا کنون در رویدادهای داستانی کسب کرده، به آخرین تلاش خود دست زند.

quote-xxlشاید به نظر غیر عاقلانه بیاید، اما به عنوان نویسنده، در این لحظه باید بر قهرمانتان قهر بورزید. کرت ونه گات می‌گوید: ” این جور موقع‌ها سادیسمی ‌‌شو. کاراکترهایتان هر چقدر که می‌خواهند ناز و مهربان و بی گناه و معصوم باشند، باشند…. کاری کن بدترین بلایا به سرشان بیاید تا مخاطب بفهمد چند مرده حلاجند ! “

اما خیلی از نویسنده‌ها این نکته را رعایت نمی‌کنند و با قهرمان خود رئوفند. بیشتر به این دلیل که قهرمان‌ها انعکاس شخصیت اصلی ایده آل خودشان هستند. باید بر این غریزه محافظه کارانه غلبه کنید. اکثر نویسنده‌ها انسانهای رئوف و مهربانی هستند. شاید بتوان گفت آنها یکی از متعادل ترین نوع بشر ( از لحاظ معنوی ) می‌باشند. برای همین باید بدون  در نظر گرفتن احساسات، قهرمان را در بدترین کابوس‌های خود گرفتار کنید. 

پای

نوشته فوق ، قسمتی از دوره آموزشی فیلمنامه نویسی با مبحث نقطه عطف دوم و با عنوان ” نقطه عطف اصلی دوم، عبور از میان جهنم ” می باشد. این تالیف آموزشی از مجموعه آموزش فیلمنامه نویسی حرفه ای توسعه دهنده نرم افزار اِوِران می باشد و حاصل ترجمه و تالیف مقالات و کتب آموزشی از منابع معتبر فیلمنامه نویسی جهان می باشد که لیست آن را در قسمت منابع تالیف اثر مشاهده خواهید کرد.

سرفصل های این جلسه عبارتند از :

  • مقدمه
  • تعریف نقطه عطف اصلی دوم
  • سه خصوصیت ویژه نقطه عطف دوم
  • روش اعمال سه خصوصیت در پرده دوم
  • روش ضربه کاری
  • روش ضربه های مکرر
  • خصوصیت اول: دردناک بودن
  • درد فیزیکی
  • درد احساسی
  • درد استرسی
  • درد روحی
  • نکات بسیار مهم در خصوص دردهای وارده در عطف دوم
  • ژانر و درجه بندی سنی مخاطب
  • خصوصیت دوم: تاثیر احساسی روی مخاطب
  • تکنیک 1 : اثبات ارزش
  • تکنیک 2 : کنتراست
  • تکنیک 3 : برآیند دردها
  • خصوصیت سوم: پارادوکس
  • پارادوکس نوع 1 : رشد بی قید و بند
  • پارادوکس نوع 2 : روابط رمانتیک
  • پارادوکس نوع 3 : فراگیری اطلاعات بحرانی
  • پارادوکس نوع 4 : استراتژی خروج
  • زمانبندی عطف دوم
  • مثال عملی دوره آموزشی

 

همچنین یک “مثال کاربردی” از مرحله اول یعنی ایده اولیه فیلمنامه تا مرحله آخر دنبال خواهد شد و طی این دوره آموزشی به مرور یک فیلمنامه کامل نگاشته خواهد شد تا کاربران و هنرمندان گرامی با مطالعه گام به گام این مجموعه های آموزشی به درک درستی از فنون فیلمنامه نویسی دست یابند.

توجه داشته باشید که آموزش ها طوری طراحی شده اند که حتی یک نویسنده علاقمند و تازه کار نیز بتواند اعتماد به نفس ورود به دنیای فیلمنامه نویسی را داشته باشد. 

نکته مهم : آنچه که در این دوره آموزشی تعلیم داده می شود، نه تنها برای فیلمنامه نوسان که برای رمان نویسان و داستان سرایان نیز بسیار مفید می باشد. این آموزشها چکیده مقالات علمی و کتب تخصصی مربوط به اساتیدی چون : لری بروکس، اچ دی کاستا، سید فیلد، بلیک اسنایدر، رابرت مک کی و … می باشد که با تالیف بر پایه تست و آزمون روی یک ایده عملی شکل گرفته است.

برای تهیه این جلسه، به پایین همین صفحه مراجعه و در قسمت محصولات، آموزش مربوطه را کلیک فرمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 6 =

Next

مقالات مرتبط