- کپی رایت ایده فیلمنامه
- نظرات
سخنی در باب کپی رایت ایده
خیلی از فیلمنامه نویسان تازه کار فکر میکنند دیگران در صدد دزدیدن ایدههایشان هستند. اما باید با آن کنار بیایند. بله ایدهها ممکن است دزدیده شوند اما جای نگرانی نمیباشد، اگر قبل از آن کارهای لازم را انجام داده باشید.
اولا باید بدانید به هر روی ایدهها ارزان هستند و هر کس که زیر دوش حمام چیزی به ذهنش میرسد، فکر میکند به ایده بزرگی رسیده است. اما ایده تا وقتی کاملا قوام نیابد و بعد از مرحله بلوغ به متن یک فیلمنامه تبدیل نشود هیچ ارزشی ندارد. ضمن آنکه مطمئن باشید اگر شما به یک ایده خاص رسیدید، دیگرانی هم همزمان با شما به همان ایده خواهند رسید. متوجه باشید که ما در عصر اطلاعات زندگی میکنیم. منبع ایده شما به احتمال زیاد برای دیگری نیز منبع اطلاعات است. ما همه روزنامههای مشابه میخوانیم، برنامههای یکسان می بینیم، کتابهای یکسان می خوانیم و در یک جامعه زندگی میکنیم و خودمان و آشنایانمان دردهای مشترک و شادیهای مشترک داریم.
بنابراین ایدهها شامل قانون کپی رایت نمیشوند مگر آنکه تبدیل به یک فیلمنامه شوند. پس اگر میخواهید ایده شما حفظ شود، باید آن را به یک فیلمنامه تبدیل کنید و ثبتش کنید.
یادتان باشد. هیچکس نمیخواهد خودش را درگیر قوانین کپی رایت کند. حتی در ایران نیز که چندان اهمیتی به کپی رایت داده نمی شود، چند بار این مسئله رخ داده که باعث آبروریزی فلان کارگردان یا تهیه کننده و فیلمنامه نویس شده و این آبروی ریخته معمولا برگشت ناپذیر است. ممکن است فکر کنید آنها فیلمنامه شما را میخوانند و سپس خودشان و یا دیگری همان فیلمنامه را با اندکی تغییر بازنویسی میکند. اما معمولا دلیلی برای اینکار وجود ندارد. چون طبیعتا آنها میدانند نوشتن یک فیلمنامه خوب چقدر طاقت فرساست، پس همان هزینه را صرف خود شما میکنند. ضمن آنکه از بدنامی بعد آن هم باید هراسناک باشند، چون اثر ثبت شده و کارشناسان میتوانند ثابت کنند فیلمنامه دزدی شده و تغییرات هر چقدر هم ماهرانه، توسط حرفهایها قابل تشخیص خواهد بود.
بنابراین با توجه به اینکه افراد زیادی باید در جریان ایده شما قرار بگیرند تا یک فیلم ساخته شود، بهتر است از همان ابتدا آنها را درگیر ایده تان کنید و ارزش آن را بسنجید.
اما چرا این بحث مطرح شد؟ به دلیل بخش بعدی که به نوعی نیازمند حضور دیگران در تست ایده فیلمنامه شماست.