توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

12 نکته مهم که باید در پرده اول فیلمنامه کنترل شود

  • 12 نکته مهم که باید در پرده اول کنترل شود
  • نظرات

[layerslider id=”34″]

نکات مهم در پرده اول :

درست یا غلط ، همیشه ده صفحه اول از پرده اول فیلمنامه ، برای تیم اجرایی و تصمیم گیرنده اهمیت بسزایی دارد. آنها به تجربه بلافاصله پس از خواندن این ده صفحه تصمیم می گیرند به خواندن ادامه دهند یا فیلمنامه را از دور خارج کنند.

act1

برای اینکه بتوانید پرده اول فیلمنامه را صحیح و اغوا کننده بنویسید ، نکات زیر را قبل از نوشتن ، در حین نوشتن و بعد از نوشتن برای خود مطرح و در متن کنترل کنید :

  • هر قسمت از صحنه های اولیه که ممکن است قابل پیش بینی باشند را حذف کنید :

مثال : اگر قرار است دو نفر در یک نگاه عاشق هم شوند، که یک موقعیت کاملا آشنا برای هر مخاطبی است ، اینکار را به گونه ای انجام دهید که قابل پیش بینی نباشد. اینکار را به گونه ای بکر و بدیع انجام دهید.

  • آیا مرحله تمهیدات و تجهیز ، یعنی 10 صفحه اول فیلمنامه شما ، شبیه داستان دیگری شده است ؟

اگر چنین اتفاقی افتاده ، هر چه سریعتر تغییرات را ایجاد کنید. این شباهت برای مخاطب در تیم سازنده اثر، زننده است.

  • آیا آغاز فیلم ، یا همان 10 صفحه اول ، ریتم کندی دارد؟ آیا ریتم فیلم در ابتدا ، از پرده دوم و سوم کندتر است ؟

باید این اصل را در ذهن داشته باشید که داستان تا نقطه اوج پرده سوم ، یعنی چیزی در حدود 1 تا 10 صفحه پایانی فیلمنامه ، نباید ریتمی کند داشته باشد.

  • آیا در توصیف صحنه زیاده روی کرده اید ؟

در ادامه این دوره آموزشی ، نحوه صحیح نوشتن توصیف صحنه را آموزش خواهیم داد. همانطور که دیالوگ محدودیت هایی دارد، توصیف صحنه نیز باید به دقت و با اختصار و متناسب با ژانر و تم و در راستای اجرای صحیح ایده نهایی بکار می رود.

  • آیا قلاب (حادثه انگیزنده) که توصیه شده در دقیقه 10 تا 12 رخ دهد ، می تواند سریع تر اتفاق بیفتد؟

بله ، هر چه زودتر بهتر ، اما این قضیه نباید به معرفی قهرمان ، کاراکترهای اصلی و ضد قهرمان در مرحله تمهیدات و تجهیز یا همان 10 صفحه  نخست ضربه ای بزند. ( فراموش نکنید ، حادثه انگیزنده ، نقطه عطف نیست فقط یک کاتالیزور و سرعت بخش است )

  • آیا صحنه جذابی در قسمتهای پایانی فیلمنامه وجود دارد که بتوان به ابتدای داستان منتقل کرد ؟
  • آیا دیالوگ ها تهییج کننده هستند؟

در یک رسانه تصویری مثل سینما ، حتی المکان باید از تصاویر استفاده کرد، و این کنش و واکنش تصویری کاراکترهاست که برای مخاطب جذاب تر است. دیالوگ باید زمانی نوشته شود که به پیشبرد داستان کمک کند و لاغیر. اگر دیالوگهایتان جذاب ، مفید و مختصر نیستند، چنانچه اضافه هستند و حذف آنها مشکلی بوجود نمی آورد ، حتما آنها را حذف کنید. حتی اگر جذاب هستند و زیبا اما ربطی به پیشبرد داستان ندارند نیز باید حتما آنها را حذف کنید. چون فقط باری اضافه هستند.

فراموش نکنید یک دیالوگ جذاب اگر مرتبط با داستان نباشد، شاید در تیزر تبلیغاتی فیلم خوب عمل کند ، اما وقتی در مجموعه فیلم دیده شود ، مخاطب را زده می کند. چون او به سرعت می فهمد فیلمنامه نویس فقط می خواسته اینجا یک چیزی بگوید ! و این مصنوعی و دل زننده است.

  • آیا تعداد زیادی کاراکتر را در ابتدا معرفی کرده اید ؟

حتی المکان از معرفی و خلق تعداد زیاد کاراکتر خودداری کنید . قبلا در این خصوص در جلسه آموزش کارکاترها آموخته ایم.

  • اگر متوجه شدید قسمتی از داستان جالب نشده یا در نمی آید ، برای یک هفته یا بیشتر به سراغش نروید.

مطمئن باشید بعد از این مدت دید بسیار بهتری نسبت به کل داستان پیدا کرده اید و می توانید به آن قسمت سر و سامان دهد.

  • مواظب غلط های املایی و گرامری باشید .

مخصوصا در پرده اول ، زیرا کوچکترین اشتباه ، دید تهیه کننده یا کارگردان را نسبت به شخص شما تغییر می دهد و او را بی اعتماد می کند.

  • مطمئن شوید فرمت فیلمنامه تان استاندارد است.

فرمت صحیح فیلمنامه ، و سر و شکل مرتب آن می تواند اولین تاثیر مثبت مستقیم روی کارگردان یا تهیه کننده یا سرمایه گذار باشد قبل از اینکه حتی کلمه اول را بخواند.  برای اینکار از نرم افزارهای مناسب فرمت فیلمنامه نویسی استفاده نمایید.

  • مطمئن شوید در آغاز فیلمنامه ، موارد زیر را به آگاهی مخاطب رسانیده باشید :

ژانر

قهرمان

مسائلی که قهرمان را وادار به حرکت می کند

موانع اولیه

هدف

مخالفان قهرمان

پیش داستان قهرمان و شخصیت های اصلی (بیشتر برای خود نویسنده)

ادامه مطلب (کلیک کنید)

  1. قبلا این مقاله را خوانده بودم ، بسیار کاربردی بود برایم . تشکر ویژه

    1. Author

      سپاس از شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هفت =

Next

مقالات مرتبط