- گزینه های ورود به داستان : شوک و رمز و راز
- نظرات
گزینه های ورود به داستان : شوک و رمز و راز
گزینه سوم: شوک
استفاده از شوک برای جذب مخاطب کمی چیپ است اما میتواند تاثیرگذار باشد. البته به شرطی که شما به او شوک وارد نکنید، آنهم برای اینکه بی هدف فقط به او شوک وارد کنید و همین! بلکه این شوک باید دارای طرح و برنامه باشد. فرض کنید در حال لذت بردن از یک گردهمایی فامیلی در شب کریسمس، یک خانواده معمولی شامل پدر، مادر، پسر و دختر، هدایا را باز میکنند. پدر در حال فیلمبرداری است. ناگهان پدر دوربین را خاموش میکند و میپرسد: ” خب حالا نوبت توئه لری، میخوای کدوم هدیه رو باز کنی؟ ” به آرامی دوربین pan میشود به سمت لری که یک پسر 17 ساله عقب افتاده است و او را لخت مادرزاد در یک قفس میبینیم. در حالیکه پوزه بند به دهانش بسته شده است.
Cut to black
شوک، غالبا برای ژانر وحشت مناسب است. اما در هر ژانر دیگری نیز میتواند استفاده شود. ممکن است قهرمان شما فکر کند که به خاطر کار بزرگی که انجام داده ترفیع میگیرد و بنابراین همه برای او در شرکت جشن گرفته اند، اما وقتی وارد شرکت میشود، بلافاصله به دفتر رییس هدایت شده و به او میگویند که اخراج است.
مطمئنا با مقایسه مثالهای آورده شده، متوجه تفاوت شوک با سورپرایز شده اید.
گزینه چهارم: رمز و راز
بهترین راه برای آغاز یک داستان، معمولا رمزآلود کردن آن است. این اتفاق مرموز میتواند در همان صحنه اول تعیین تکلیف شود یا در صحنههای بعدی. در فیلم بازگشت به آینده، مارتی به خانه داک میرود، جایی که میبیند غذای سگ برای مدتی طولانی دهان نزده باقی مانده، یک جعبه پلوتونیوم زیر تخت داک است! و داک نیز قبلا با او تماس گرفته و میخواسته او را برای موردی ضروری ببیند. آیا تمایلی برای خواندن ادامه ماجرا دارید؟ حتما اینطور است. میخواهیم بفهمیم چرا این اتفاقات افتاده است.
یا شاید بخواهید همانجا و در همان صحنه، به آن رمز و راز پاسخ دهید. در فیلم فارگو، برادران کوئن، خردمندانه از این تکنیک استفاده میکنند. کارل میپرسد: ” میخوای زنت رو بدزدیم؟ ” و راز همانجا برای مخاطب فاش میشود. همان صحنه اول.