توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

یافتن ایده و پرورش آن در فیلمنامه نویسی

  • یافتن ایده و پرورش آن در فیلمنامه نویسی
  • نظرات

یافتن ایده و پروش آن برای فیلمنامه نویسی

 

تا کنون چند بار شنیده اید که فردی می گوید ” یک ایده عالی واسه فیلم دارم ” و بعد دیگر نه از او و نه از ایده اش چیزی نشنیده اید ؟! آن ها شاید حتی کلا ایده شان را فراموش کنند ! حتی آن ایده را به صورت خام در چند جمله روی کاغذ هم نمی آورند ! و نکته جالب اینجاست که عموم مردم فکر می کنند ایده شان برای تبدیل شدن به یک فیلمنامه از پتانسیل بالایی برخوردار است و بسیار جذاب و گیراست که البته در 99 درصد موارد اینگونه نیست .

همیشه هر فیلمنامه ای با یک ایده شروع می شود. اما این فقط اولین و ابتدایی ترین قدم است . گاهی آنچنان از ایده خود ذوق زده می شویم که فکر می کنیم فیلمنامه تمام است مخصوصا اگر ابتدا ، میانه و پایان و نقاط عطف را هم بدانیم . اما کار به این راحتی ها هم نیست ! خیلی از مردم عادی نمی فهمند چه تلاش و زمانی برای نوشتن این 120 صفحه صرف می شود . فیلمنامه نویس روح و فکر و جسم خود را خرج این کاغذهای خط خطی می کند تا ایده او تبدیل به داستانی دراماتیک گردیده و جان بگیرد . فرایندی از الهام یک ایده به ذهنش تا تصویر سازی آن در قالب متن .

برای بعضی نویسندگان ایده گرفتن شامل تحقیق و مطالعه در خصوص منابع پایه و اخبار و حوادث است . برای بعضی دیگر قدرت تخیل بی حد و حصرشان . هر کس روشی دارد . اما سوال مطرح اینست که بعد از گرفتن ایده ، باید چه کرد ؟ چگونه می توان بر مبنای ایده ، طرح داستانی را ریخت و به عمق ایده در بطن داستان دست یافت آنگونه که مخاطب آن را با همه وجود درک کند ؟

خبر خوب اینکه همیشه در زندگی روزانه ما داستان های زیادی وجود دارد . چنانچه از دید یک فیلمنامه نویس به این رویدادها نگاه کنید همه جا ایده هایی برای یک داستان وجود دارد .

به طور قطع یکی از مهمترین منابع شما ، مجلات و روزنامه ها هستند . روزنامه ها داستانهای واقعی زندگی را بیان می کنند . و این یعنی حس مشترک بین داستان شما و مخاطب عام و خاص . ایده را بگیرید اما بسط آن کار دیگریست . حال که ایده را گرفتید باید تصمیم بگیرید که می خواهید چه ژانری را برای آن در نظر بگیرید : درام ، کمدی یا تراژدی ؟ چه گونه ای را برای بیان داستان انتخاب خواهید کرد : جنایی ، ترسناک ، اجتماعی ، سیاسی ، عاشقانه و …. به هر روی فراموش نکنید ایده شما فقط یک ایده و قلاب است . مهم تم و بطن داستان شماست . بنابراین ایده داستان باید در هماهنگی بی نقص با اصلی ترین هدف شما ، یعنی تم فیلمنامه تان باشد . اینکه چه ژانر و گونه ای را انتخاب می کنید برای دراماتیزه ساختن ایده خود ، بسته به هوش و استعداد شماست . مثلا ایده “قتل همسر” را می توان از زوایای مختلفی نگاه کرد . بنابراین باید اول بفهمید در چه ژانری قابلیت بیشتری دارید و دوم اینکه ایده مد نظرتان در چه ژانری نمود بیشتری دارد . قتل همسر پدیده شوم و بی رحمانه ایست طبیعتا ، اما بسته به دید شما گاه می توان با چشمانی کمیک به آن نگریست . زمانی که احساس کردید می توانید این ایده بسیار اولیه را در قالب کمدی بهتر از جنایی بنویسید پس شک به خود راه ندهید .

[layerslider id=”34″]

به هر حال همیشه نیاز به یک طرح و شمای کلی از داستان دارید تا بتوانید به داستانی کاملاً تکامل یافته و پخته با جزئیاتی منطقی و احساسی دست پیدا کنید . و این امر همیشه با درک و فهم ساختار سه پرده ای امکان پذیر است . همانطور که ارسطو می گوید پایه داستان سرایی همان ساختار سه پرده ای است . آغاز میانه و پایان . یک انگیزه تهییج کننده که داستان را جلو می برد و دو نقطه عطف میانی که داستان را گاهی بسیار نرم و گاهی بسیار غافلگیر کننده و سخت به جهاتی دیگر سوق می دهند .

حال که ایده خود را مشخص کردید برای هر پروژه یک فرم کلی تعریف منید و به سوالات ذیل جواب دهید :

  • داستان درباره چیست ؟
  • داستان بهتر است در چه ژانری بیان شود ؟
  • اصلا چرا داستان شما ، باید برای جامعه هدف ( مخاطبان) جذاب باشد ؟ چه المان خاص و چه ایده نابی در داستان شماست ؟
  • کاراکترها چه کسانی هستند ؟
  • قهرمان داستان می خواهد به چه هدفی دست یابد ؟
  • قهرمان برای رسیدن به هدف چه انتخاب هایی دارد و چه راهی را بر می گزیند و چرا آن راه را ؟
  • موانع را شرح دهید . چه کسی یا چه چیزی سر راه کاراکتر (های) شما در میل به هدف قرا می گیرد ؟ ( دقت کنید موانع متناسب با شخصیت ها و تم داستان و ایده کلی باشد )
  • کاراکترها در پایان چه می آموزند ؟ تجربه خاصی به دست می اورند ؟
  • آیا قهرمان به هدف خود می رسد ؟ آیا پایان برای قهرمان پیروزمندانه است ؟ ( فراموش نکنید که قهرمان چه پیروز شود و چه نشود به نفع شماست که مخاطب راضی از سینما خارج شود و این همان هنر شماست )
  1. سلام خسته نباشید و ممنون از مطالب مفیدتون. خواستم بدونم ایده حتما باید هدف داشته باشه؟ آخه من یه ایده دارم و می‌خوام تو المپیاد فیلم سازی که فراخوان داده شرکت کنم ولی ایده من هدفی نداره بلکه عواقب یه کار رو نشون میده ؛بنابراین مانع هم نداره. این ایده اگر روش کار بشه می‌تونه ایده موفقی باشه؟

    1. Author

      سلام و احترام
      اگر منظور از هدف داستان همان پیرنگ و تم است، نشان دادن عواقب یک کار نیز خود هدف داستان شماست. چنانچه طرح داستان شما ابتدا میانه و پایان جذابی داشته باشد و در راستای سلیقه جشنواره مورد نظر نیز باشد، درصد موفقیت بالا خواهد بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

Next

مقالات مرتبط