توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

ژانر در فیلمنامه(2) – انواع ژانر و دلایل اهمیت آن

  • انواع ژانر و دلایل اهمیت آن
  • نظرات

ادامه از قسمت قبل…

انواع ژانر در فیلمنامه و دلایل اهمیت ژانر

ژانر بر پایه موضوع

  • گنگستری
  • زوج هنری
  • سن بلوغ
  • کنسرت
  • رقص
  • زندان
  • جاده ای
  • برشی از زندگی
  • طبیعت
  • هیولایی
  • فاجعه ای
  • مواد مخدر
  • پادآرمانشهری
  • زیست فرازمینی
  • هنرهای رزمی
  • موزیکال
  • ورزشی
  • سیاسی
  • جاسوسی
  • دادگاهی و قضایی
  • ابرقهرمانی
  • توطئه
  • روانشناسی
  • اروتیک
  • بحران میانسالی
  • ماوراالطبیعه
  • جستجوی معشوق
  • وسترن
  • دخترمبارز
  • نُوار

ژانر بر پایه مخاطبین

  • کودک
  • نوجوان
  • خانوادگی (چهار ربعی)
  • بزرگسال
  • بالغین

ژانر بر پایه نوع ساخت

  • انیمیشن
  • سه بعدی
  • استاپ موشن
  • صامت
  • دوربین متحرک
  • سیاه و سفید

دلایل اهمیت ژانر

1- صنعت سینما

سوال کلیدی که تمامی فیلمنامه نویسان باید از خود بپرسند اینست: چگونه فیلمنامه ای بنویسم تا فیلمساز را وادار به خرید آن کنم؟ بسیاری از فیلمنامه نویسان به اشتباه فکر می کنند این موفقیت فقط در گرو ارتباطات (ارتباط با عوامل سازنده) و قدرت ستارگان سینماست ( استفاده از ستاره ها برای بالا بردن فروش فیلم). اما نه. ترفند اصلی، آشنایی با تجارت و بازاریابی هر کمپانی  است. صنعت فیلمسازی هر جامعه متناسب با نیازهای روز آن جامعه توسعه می یابد و هر کمپانی استراتژی مخصوص به خود را دارد. و این امر به صورت خلاصه در یک مفهوم خلاصه می شود: ژانر

مهمترین دلیل اهمیت ژانر اینست که امروزه کل صنعت سینما بر پایه آن طرح ریزی شده است.

اینجاست که می توانید متوجه فرق هالیوود و زیرمجموعه اش با سینمای جهان شوید. دنیای سینما در خارج از مرزهای آمریکا همیشه سعی دارد نگرشی جدید و هنری و منحصر به خود را ارائه دهد. که این برای ارتقای هنر مسلما ضروری است. اما برای تجارت و درآمدزایی معمولا نتیجه ای در بر نخواهد داشت. زیرا برای هر فیلم جدید از یک نابغه فیلمساز، تماشاگر مجبور است دوباره از نو به سبکی جدید خو بگیرد. مسلما این به ذائقه خواص خوش خواهد آمد اما واقعیت اینست که باید سلیقه عامه مردم را در نظر گرفت. سینما برای ادامه حیات به پول نیاز دارد. آنها برای دیدن اینگونه فیلمها همیشه باید منتظر غافلگیری باشند. ممکن است از سبک فیلم خوششان بیاید و یا نه. بنابراین وقتی پای میلیون ها دلار هزینه تولید به میان می آید، هالیوود نمی تواند ریسک کند.

هالیوود از مدت ها پیش فهمید که فروش یک دید تازه هنری به ندرت جواب می دهد و یا ممکن است زمان زیادی ببرد. ( هر چند نمونه های موفق استثنا همیشه وجود داشته است). هالیوود فهمید چیزی که مردم به دنبال آن هستند ژانر و قالب کلی داستان است. مثلا اگر گروهی از مخاطبین عاشق ژانر رمانس باشند، احتمال اینکه به سینما رفته و از دیدن آن فیلم با هر ایده ای رضایت حاصل کنند بیشتر است. مخصوصا اگر نویسنده و کارگردان در انتظارات او کمی تغییر بوجود بیاورند و او را در همان ژانر غافلگیر کنند. اما اگر ژانر مشخص نباشد، اولا احتمال استقبال اولیه کم خواهد بود و ممکن است با بوجود آمدن نارضایتی، برای اعتبار کمپانی ها و عوامل سازنده فیلم مشکل بوجود بیاید. و این یعنی مشکل در پروژه بعدی آن کمپانی و یا عوامل دست اندرکار آن پروژه ناموفق.

ژانر کمک می کند تا تهیه کننده ها و کمپانی ها راحت تر فیلمنامه شما را قبول کنند. مخصوصا اگر ژانر فیلمنامه تان در بازار مقبولیت بیشتری داشته باشد. بازیگران متخصص آن ژانر راحت تر به سمت فیلمنامه شما گرایش پیدا می کنند. ضمن اینکه تماشاچی ها بیشتر برای ژانر به سینما می روند تا ستارگان و ژانر به آنها و منتقدین کمک می کند تا نقدهایشان چارچوب بندی همان ژانر را داشته باشد و متمرکز گردد.

مارک اشموگر، رئیس کمپانی یونیورسال به تازگی گفته است: ” شکی نیست که ستاره ها صعود و افول دارند. مثلا در نیمه اول سال 2009 بزرگترین ستاره های هالیوود، لیام نسون و کوین جیمز بودند. اما نیمه دوم اینگونه نبود. بنابراین چیزی که برای سازندگان اصل می باشد، ژانر و مفهوم است. “

اشموگر می افزاید، همه فیلمنامه نویسان آنقدر باهوش هستند که درک کنند قانون اول تجارت جهانی سینما اینست: ژانرها خرید و فروش می شوند. ژانرها قالب داستان هستند و معمولا بین 8 تا 15 حادثه داستانی مشابه دارند. دلیل اصلی هالیوود برای بازاریابی بر اساس ژانر اینست که تهیه کننده ها به دنبال بازار جهان هستند و نه فقط مردم آمریکا. و مردم جهان همیشه عاشق سبک های خاص و چارچوب بندی شده و آشنا هستند که با اعماق وجودشان ارتباط برقرار می کند.

مطالعه قسمت قبل

مطالعه قسمت بعد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

Next

مقالات مرتبط