توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

چرا ده صفحه نخست در فیلمنامه تا این حد اهمیت دارد؟

  • ده صفحه نخست فیلمنامه
  • نظرات

اینک زمان آغاز فاز آوت لاین نویسی می‌باشد. آوت لاین نویسی مطابق دوره آموزش فیلمنامه نویسی اوران، شامل 9 فاز می‌باشد.

فاز اول ده صفحه نخست می‌باشد که به دلیل اهمیت بالا، در یک جلسه آموزشی به صورت جداگانه، به تفصیل و با ذکر مشخصات و باید و نباید های آن، به شناخت آن پرداخته ایم. هر جایی را که نگاه کنید،‌ به فیلمنامه نویسان توصیه شده که  تا می‌توانند ده صفحه اول فیلمنامه شان جذاب و گیرا باشد. و خب این توصیه خوبی هست. زیرا اگر ۱۰ صفحه اول را “خوب” بنویسید؛ این شانس را پیدا می‌کنید که پیش نویس فیلمنامه تان توسط  نماینده استدیوها یا تهیه کنندگان کمپانی ها مورد استقبال قرار گیرد و یا حتی برای تصاحب آن رقابت صورت گیرد.

اما دانستن اینکه “خوب بودن” در ۱۰ صفحه اول به چه معناست؛ دشوارترین قسمت کار است. اگرچه،‌ کمتر توصیه ای به نویسندگان برای ارزیابی شخصی خود برای ۱۰ صفحه ای که نوشته اند شده است. در حالیکه بسیار مهم است که نویسندگان ابزاری برای ارزیابی درست کار خودشان داشته باشند. در غیر اینصورت تمام تلاشها بیهوده است.

برای تسلط بر این ده صفحه، با ما و آموزش های این مقاله همراه باشید.

چرا ده صفحه اول حائز اهمیت است؟

اگر یک نماینده استدیو یا تهیه کننده ای قصد داشت فیلمنامه شما را بخواند،‌ باید آگاه باشید که: در ۹۹ درصد موارد شما شانس کمی ‌دارید که آنها را تحت تاثیر قرار دهید. بسیاری از نمایندگان و تهیه کنندگان اذعان دارند که اگر با مطالعه ۲ تا ۵ صفحه ابتدایی فیلمنامه تحت تاثیر قرار نگیرند؛ آن را به سطل آشغال می‌اندازند.

آن ها انسان های پرمشغله ای هستند و وقتی برای تلف کردن ندارند. صدها فیلمنامه در اتاقشان دارند. آنها می‌خواهند فیلمنامه ای را از بین صدها فیلمنامه انتخاب کنند که مفهوم و لاگ لاین آن را بپسندند. اما آن فیلمنامه نویسان خوش شانس فقط تعداد صفحات کمی ‌را برای تحت تاثیر قرار دادن نمایندگان استدیوها و تهیه کنندگان در اختیار دارند و اگر این صفحات نخست نتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند،‌ فیلمنامه شما نادیده انگاشته خواهد شد.

بله خیلی سخت گیرانه است. اما صادقانه از خود بپرسید: اگر من در جایگاه آن ها بودم و صدها فیلمنامه در صندوق پستی ام داشتم و هر روز هم به تعداد آن ها افزوده می‌شد، چه می‌کردم؟ اکثر افراد کاری را خواهند کرد که آن ها می‌کنند.

متاسفانه  با خواندن صفحه اول و دوم و یا حتی پاراگراف اول و دوم بسیاری از فیلمنامه هایی که توسط افراد غیر مشهور نوشته شده است، متوجه می‌شوید که آیا فیلمنامه شان مناسب است یا خیر. ما فیلمنامه های بسیاری را با غلط های املایی و گرامری، آن هم در صفحه اول (حتی در پاراگراف اول )‌ دیده ایم و این اصلا نشانه خوبی نیست. از دیگر نشانه های بد آن است که صفحه اول پر از جملات نثر غیرضروری و بلند باشد که در اینصورت اینگونه به نظر می‌رسد که نویسنده تمایل به نوشتن رمان دارد.

چنانچه خواننده فیلمنامه بخواهد فیلمنامه شما را بر اساس توصیه ای بخواند، شما زمان کافی برای تحت تاثیر قرار دادن او را در اختیار دارید. خوشبختانه در این حالت،‌ قبل از هر قضاوتی، آنها فیلمنامه را به طور کامل می‌خوانند. اما دستیابی به اینچنین توصیه هایی رابطه می‌خواهد و ممکن است بسیاری از نویسندگان در بدو امر این رابطه را نداشته باشند.

فیلمنامه نویسان مشهور این شانس را دارند که فیلمنامه آنها از اولین صفحه تا  fade out خوانده ‌شود. اما برای فیلمنامه نویس های غیرمشهور، قضاوت خیلی سریع تر اتفاق می‌افتد.

آیا این عادلانه است؟ خیر… اما این حقیقت صنعت فیلمسازی می‌باشد. راه حل چیست؟

فیلمنامه ای بی نظیر بنویسید.

مطمئن شوید که ده صفحه اول فیلمنامه تان فوق العاده باشد. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید چنین کاری کنید، حداقل این ۱۰ صفحه را جذاب خلق کنید. داشتن ۱۰ صفحه نخستین غیرجذاب و خسته کننده یک اشتباه اساسی ست که فقط از یک فیلمنامه نویس ناشی بر می‌آید.

[layerslider id=”41″]

توجه کنید که جذابیت در مورد فیلمنامه های ژانر عملی-تخیلی یا اکشن از اهمیت بالاتری برخوردار است. سعی کنید در صحنه اول یا دوم، توجه خواننده را کاملا به خود جلب کنید. همین کار باعث می‌شود فیلمنامه شما ورق بخورد و به بیان دیگر این صحنه های اولیه فداکاری می‌کنند تا بقیه صحنه ها خوانده شوند.

خوانندگان، برای قضاوت کردن اینکه آیا فیلمنامه ارزش آن را دارد که کامل خوانده شود یا نه، غالبا ۱۰ صفحه اول یک فیلمنامه را می‌خوانند. آگاه باشید که حتی گاهی فیلمنامه شما به خاطر چیزهایی ساده مثل سلیقه شخصی خواننده ( برای مثال یک خواننده بخصوص، علاقه ای به ژانر فیلمنامه شما یا ایده داستان شما ندارد، به همین دلیل هر چقدر هم  فیلمنامه شما خوب باشد، به سختی  هیجان زده می‌شود) خیلی سریع شکست می‌خورد. در ادامه در خصوص نبایدهای 10 صفحه اول مطالبی خواهیم آموخت.

مطالعه قسمت بعد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 20 =

Next

مقالات مرتبط