توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

ذهنیات یک تهیه کننده در خصوص یک فیلمنامه جدید

  • ذهنیات یک تهیه کننده در خصوص یک فیلمنامه جدید
  • نظرات

ذهنیات یک تهیه کننده در خصوص یک فیلمنامه جدید

روش غلبه بر تهیه کنندگان فیلم این است که تمام توجه آنها، کاملا به ده صفحه اول فیلمنامه تان معطوف شود. البته که ادامه فیلمنامه نیز همانند ۱۰ صفحه نخست فیلمنامه باید خوش ساخت و اغواکننده باشد. اما اگر خواننده در این ۱۰ صفحه غرق داستان شما نشود و کنجکاو نشود که در آینده چه اتفاقی قرار است بیافتد؛ دیگر هیچ شانسی برای شما وجود ندارد که علاقمندان صنعت فیلمسازی، صفحه ۱۱ ام شما را نیز مطالعه کنند. و برای همین است که خوانندگان صنعت فیلمسازی باهوش هستند و وقتشان پر است. آنها هیچ زمانی برای از دست دادن ندارند. و صادقانه بگویم چرا باید هم وقت آنها را تلف کنیم و هم وقت خودمان را؟

فیلمنامه شما کارت ویزیت شماست و نام شما بر روی آن حک شده است. از این که کار شما به پایان رسیده ( فیلمنامه را نوشته اید) به خود افتخار کنید. این ۱۰ صفحه برای تاثیر ماندگار بر روی خواننده بسیار حیاتی می‌باشد.

اگر صفحات اولیه فیلمنامه شما فوق العاده باشند؛ خوانندگان صنعت فیلمسازی، فیلمنامه شما را انتخاب می‌کنند. چه یک فیلمنامه نویس حرفه ای باشید بطوریکه فهم صحیحی از صنعت سینما داشته باشید و توانایی روایت یک داستان با کاراکترهای جذاب و دیالوگ های خیره کننده یا خیر و یا فیلمنامه شما یا حتی خود شما با کمپانی منافع و نقاط مشترک داشته باشید یا خیر.

فیلمنامه شما باید از عبارت fade in   جذاب باشد.

استدیوها و مدیران تولید، تهیه کنندگان،‌ کارگردان ها، آنالیزورهای داستان، ادیتورهای داستان،‌ نمایندگان، مدیران و قضاوت کنندگان فیلمنامه، خوانندگانی خستگی ناپذیر هستند. آنها مشتاقانه از میان بیشمار فیلمنامه، دنبال کشف استعداد جدید و فیلمنامه ناب شما هستند. اما آنها در عوض چه انتظاری از شما دارند؟ آنها می‌خواهند به دنیایی که شما خلق کرده اید پا بگذارند و آن را بر روی صفحه نمایش تجسم کنند. بنابراین چگونه می‌خواهید آنها را وارد دنیای خود کنید؟ بیایید پیش بینی کنید که قرار است در ذهن آنها چه بگذرد، زمانی که صفحه رویی فیلمنامه شما را می‌خوانند و می‌خواهند وارد صفحه اول شوند؟

موارد زیر، بعضی از تفکراتی هستند که در ذهن مدیران سینمایی می‌گذرد، آنهم زمانی که فیلمنامه شما را در دست دارند:

  • چرا باید به این فیلمنامه اهمیت بدهم؟
  • چگونه می‌توانم این فیلمنامه را بفروشم؟
  • از این فیلمنامه متنفرم! بیشتر از ۱۲۰ صفحه هست و هنوز وقت نهار نشده؟!
  • این فیلمنامه هیچ نوآوری و استثنایی نسبت به دیگر فیلمنامه هایی که خوانده ام ندارد!
  • طرح جدید و نوآورانه نیست
  • صفحات آغازین شبیه رمان نوشته شده و شباهتی به فیلمنامه ندارد.
  • ژانر گیج کننده است. می‌تواند وحشت باشد یا کمدی یا دلهره آور یا درام! نمی‌توانم متوجه شوم.
  • من متوجه نمی‌شوم که کاراکتر اصلی که بود و داستان چگونه و کجا ادامه می‌یافت و بعد از مطالعه چند صفحه دیگر اهمیتی ندادم.
  • کاراکترها گنگ و مبهم هستند و نتوانستم با آنها همذات پنداری کنم.
  • کاراکترها با هم قابل تعویض هستند.
  • صفحات اولیه فیلمنامه پر از اشتباهات درهم برهم می‌باشند. نه فقط اشتباهات نگارشی و گرامری، بلکه نویسنده نام های کاراکترها را به جای هم به کار برده است.
  • من نمی‌دانستم که داستان در زمان حال اتفاق می‌افتد و یا در آینده.
  • تمامی ‌دیالوگ ها به هم شبیه اند.
  • هدینگ های (عناوین صحنه) صحنه گنگ و نامعلوم بود.
  • پاراگراف های اکشن به شدت متراکم است و اینکه کاراکترها چه فکری می‌کنند را توصیف کرده.
  • آنتاگونیست ها چند بعدی نیستند.
  • ریتم کند است.
  • هیچ حس بصری روایت گونه ای وجود ندارد.
  • نویسنده قبل از آنکه پروژه آماده خواندن شود، تحویل داده است. این کار با عجله،‌گیج کننده و در هم برهم است.

نکات اساسی برای اینکه تهیه کنندگان را شیفته ۱۰ صفحه اول فیلمنامه خود کنید:

  • شرح دهید که شما فهمیده اید داستان در مورد چیست. ( نه این که داستانی با ایده های فراوانی دارید و نتوانید که یک طرح جذاب از کار در بیاورید.) و آن را به وضوح و تصویری انتقال دهید.
  • یک طرح جذاب بنویسید که در هر ژانری، جذاب و دوست داشتنی باشد.
  • کاراکترهایی خلق کنید که خواننده با آنها همذات پنداری کند. ( به این معنی که خواننده برایش مهم باشد که قرار است برای کاراکترها چه اتفاقی در آینده بیفتد؛‌ چه کاراکتر قهرمان باشد یا شرور)
  • با دیالوگ های فوق العاده، کاراکترها را قابل ستایش کنید. کلماتی که از دهان کاراکترهایتان خارج می‌شود، باید از دهان او، باورکردنی و منحصر به فرد باشند.
  • پاراگراف های اکشن را مختصر و مفید بنویسید و به اندازه دیالوگ ها جذاب.
  • بدون قربانی کردن داستانتان، کاری کنید که فیلمنامه تان قابلیت ورق خوردن داشته باشد!
  • به ریتم مناسب توجه کنید و ساختار اصولی را برای فیلمنامه رعایت کنید.
  • ژانر واضح باشد. خوانندگان حوصله ندارند که زمان زیادی صرف کنند یا حدس بزنند که ژانر کمدی ست یا درام.
  • فرمت ناصحیح و اشتباهات گرامری و املایی نشان می‌دهد که شما آماتور هستید و برای زمانی که خواننده فیلمنامه صرف می‌کند،‌ احترامی ‌قائل نیستید.

ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 20 =

Next

مقالات مرتبط