توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

حادثه انگیزنده در فیلمنامه

  • حادثه انگیزنده در فیلمنامه
  • نظرات

حادثه انگیزنده چیست؟

اگر تا کنون داستان خوبی را برای دوستانتان گفته اید، به صورتی که آنها جذب کلام و داستان شده باشند، به این معناست که شما به صورت ذاتی داستان را می‌شناسید و یک راوی مادرزاد هستید. چه داستان شما در مورد کاری باشد که هفته قبل انجام داده اید، مثل تعویض پوشک بچه، چه اتفاقی که برای خانواده تان رخ داده است، مثل یک فاجعه تراژیک یا خاطره یک سفر، یا مثل مرگ حیوان خانگی شما. اگر مخاطبین شما مجذوب داستان شوند، داستان هر چه که می‌خواهد باشد، شما قوانین مهم روایت داستان را ناخودآگاه رعایت کرده اید.

اما شاید هم داستانهایی را برای دوستانتان گفته اید که بسیار ساده و فاقد جذابیتهای لازم بوده اند و حوصله شان را سر برده اید. در اینصورت مطمئن باشید که شما یکی از اجزای لازم داستان گویی را در روایتتان بکار نبرده اید.

خبر خوب اینست که اگر شما فهم ذاتی و درستی از این اجزا داشته باشید، درک بیشتری نسبت به ساختار کلی داستان خواهید داشت. یکی از این اجزای مهم، حادثه انگیزنده در پرده اول است.

 آیا زمانی که شما آخرین اثر داستانی تان را به دوستانتان نشان می‌دهید، شگفت زده می‌شوند؟ آیا شما همیشه در جستجوی راهی برای شروع داستان هستید، به گونه ای که مخاطب هیچگاه آن را فراموش نکند؟ آیا می‌خواهید که فتیله بمب داستان را روشن کنید، به گونه ای که مخاطب را درگیر کرده، آنقدر به پیگیری ادامه دهد تا سرانجام بفهمد چه زمان و چگونه این بمب منفجر خواهد شد؟

[layerslider id=”41″]

خیلی سخت است که ساعت‌ها و روزها، روی داستانی زمان بگذارید، و هنگامی‌ که مخاطب آن را مطالعه یا تماشا کرد، بعد از 10 دقیقه یا ده صفحه خسته شود و کتاب یا ادامه فیلم را رها کند. خیلی از ما نویسندگان این مشکل را داریم.

رابرت مک کی، یکی از اساتید روایت داستان توضیح می‌دهد که چگونه حادثه انگیزنده یک اصل اساسی برای هر داستان ترغیب کننده است :

در کتاب اصول فیلمنامه نویسی رابرت مک کی، او این شرح را برای حادثه انگیزنده انتخاب کرده است: حادثه محرک، به صورت اساسی و محکم، بالانس و تعادل نیروها در زندگی پروتاگونیست را بهم خواهد زد. قبل از حادثه انگیزنده، زندگی قهرمان شما کاملا معمولی بوده است اما بعد از این حادثه هیچ چیز مثل قدیم نیست، حداقل بالانس و تعادل بهم خورده است.

حادثه انگیزنده در طرح داستانی، یک حادثه یا یک نقطه است که در آغاز داستان اتفاق می‌افتد. این حادثه واکنش‌ها و زندگی پروتاگونیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به نوعی آن را مختل می‌کند. باعث می‌شود قهرمان ماموریتی را با شور و انگیزه اولیه آغاز کند. حادثه انگیزنده ترجمه inciting incident  می‌باشد. که این عبارت از واژه لاتین incitare می‌آید که به معنای قرار دادن چیزی در اولویت و اضطرار، تحریک کردن و یا تشویق کردن چیزی یا کسی می‌باشد.

از آنجایی که حادثه انگیزنده به معنای تحریک و تهییج کردن است، بنابراین کاراکتر اصلی را مجبور می‌کند کاری انجام دهد یا حرکتی بکند. باعث می‌شود پروتاگونیست از روزمرگی بیرون آید. جرقه ای به انبار باروت داستان. این حادثه باید سوال اساسی و بزرگی را بوجود بیاورد.

این حادثه جنبش داستان را آغاز می‌کند و سوال اصلی را ایجاد می‌کند. برای مثال حادثه انگیزنده رومئو و ژولیت زمانی اتفاق می‌افتد که عشاق هم را می‌بینند و در اولین نگاه عاشق هم می‌شوند. و پاسخ رسیدن است یا نرسیدن…

اتفاق انگیزنده همان دلیلی است که ما فیلم را به خاطر آن نگاه می‌کنیم. اگر اتفاقی رخ ندهد، داستانی هم وجود ندارد. قهرمان اصلی همانگونه که قبلاً زندگی می‌کرده به زندگی اش ادامه می‌دهد : مثل خود ما معمولاً!

مطالعه مقاله بعد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

Next

مقالات مرتبط