توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

حادثه انگیزنده، زلزله دنیای داستان

  • حادثه انگیزنده، زلزله دنیای داستان
  • نظرات

حادثه انگیزنده

چیزی باید بین قلاب اول و نقطه عطف اصلی اول رخ دهد. چیزی که داستان را پویا نگاه دارد. چیزی وسط 25 درصد ابتدایی داستان؛ این، همان حادثه انگیزنده است.

و حال به آخرین عضو این مثلث و یکی از مرموزترینشان می­پردازیم:

حیاتی ترین لحظه داستان، لحظه ای که بسیاری از نویسندگان اعتقاد دارند باید بین نقطه عطف اول اصلی و قلاب اصلی رخ دهد. می­تواند یک نقطه چرخش باشد و می­تواند هم نباشد، اما مهم اینست که نطفه داستان اصلی در این لحظه بسته می­شود. این اولین لحظه ایست که دنیای داستان، حداقل از دید مخاطب، تکانی جدی می­خورد. تعادل این دنیا بر هم می­خورد اما دنیای او همچنان همان است و یا اصرار دارد که باشد. این همان حادثه ایست که از آن به عنوان دعوت به ماجرا یاد می­کنند.

چرا بعضی فکر می­کنند این نقطه حادثه انگیزنده است؟

اساسا بسیاری از نویسندگان فکر نمی­کنند که این نقطه حادثه انگیزنده است. به یک دلیل ساده… چون اصلا در این مورد فکر نمی­کنند! اما بیایید در مورد آن تفکر کنیم… جدای از این واقعیت تکنیکی که باید فضای تک بعدی پرده اول (که پر است از معرفی کاراکترها و…) شکسته شود و پویا گردد، این حادثه یکی از مهمترین وظایف داستان را ایفا می­کند.

یک هشتم ابتدای داستان، از قلاب صحنه اول تا این حادثه، فقط تهیه مقدمات است. مخاطب با کاراکترها آشنا می­شود، اهداف آنها را تخمین می­زند و با مخاطرات این دنیا آشنا می­شود. مخاطب به این زمان نیاز دارد تا بتواند تنش اصلی پیش رو را هضم کند.

این حادثه دنیای قهرمان را تکان می­دهد. (اما لزوما تغییر نمی­دهد) و ذهن مخاطب را به سمت حادثه اصلی معطوف می­کند. و پروتاگونیست را برای حادثه کلیدی و واکنش (تصمیم) کلیدی پیش رو هدایت می­کند.

مسیر داستان، از این حادثه تا نقطه عطف اول، مثل یک رمپ یا شیب سربالاست. بنابراین وقتی می­گوییم حادثه انگیزنده، منظورمان دقیقا همین نقطه است. جایی در ابتدای داستان. می­تواند همان صحنه اول رخ دهد و یا حداکثر تا دقیقه10 و نهایت 12. اما دیرتر از آن به هیچ عنوان توصیه نمی­شود.

در دراکولا، حادثه انگیزنده لحظه ای است که ­­هارکر شاهد قدرتهای مافوق زمینی دراکولا می‌شود و می­بیند دراکولا دیوار راست قصر را بالا وپایین می­رود.

در عصریخبندان، حادثه انگیزنده زمانی رخ می­دهد که مانی ماموت و سید تنبلبرای نخستین بار هم را می­بینند.

 ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پانزده =

Next

مقالات مرتبط