توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

ایده پردازی در فیلمنامه

  • آموزش ایده پردازی
  • نظرات

[layerslider id=”34″]

———————————————————————————————————–

پیدا کردن ایده اولیه

خیلی از آدمها یک فیلم بد می‌بینند و با خود فکر می‌کنند ” من اگه بودم خیلی بهتر ازین کار می‌کردم!” اما وقتی پای ایده پردازی به میان می‌آید، اکثر آنها چیزی به ذهن ندارند. این به آن دلیل نیست که آنها خلاقیت ندارند، بلکه به آن دلیل است که فکر می‌کنند ایده باید بسیار بزرگ و عجیب باشد.

اما چه باید کرد…

ایده‌ها همه جا پراکنده اند. یافتن ایده می‌تواند توسط یک فیلمساز یا تهیه کننده هم انجام شود و چه بهتر که اینکار با یکی دو نفر از دوستان خلاق همراه باشد. بسیاری از سریالها و شوهای تلوزیونی با همکاری گروهی از نویسندگان ساخته می‌شوند. و بسیاری از ایده پردازی‌های نهایی روی متن با همکاری و مشورت نویسندگان، کارگردان و تهیه کننده صورت می‌پذیرد.

تفاوت ایده نهایی با ایده اولیه:

باید توجه داشته باشید که جرقه ذهنی(ایده اولیه) با ایده نهایی متفاوت است. یک جرقه ذهنی می‌تواند تبدیل به یک ایده شود اما ایده نهایی نیست. ایده نهایی فرم استاندارد یک ایده اولیه است. ایده فرم یک الهام ذهنی است. (با هر دو مفهوم در همین آموزش آشنا خواهید شد)

همچنین ایده تم نیست. زیرا تم داستان ماهیت معنوی داستان است. اما ایده کاملا ملموس است. باید به راحتی درک و پذیرفته شود. خودآگاه مخاطب ایده را درک می‌کند. اما تم باید در ضمیر ناخودآگاه وی اثر کند. 

[layerslider id=”41″]

قلاب ماهیگیری فیلمنامه

در هنر فیلمنامه نویسی، یافتن یک ایده جذاب و به اصطلاح قلاب از اولین کارهایی هست که باید توسط فیلمنامه نویس انجام شود. همان جمله کوتاه که به یاد تماشاچیان می‌ماند و می‌توانند فردای روز تماشای فیلم، آن جمله را به عنوان خلاصه فیلم بیان کنند. یک ایده خوب به مثابه یک قلاب و تماشاچیان و مخاطبین مانند ماهی‌ها هستند. حافظه و حوصله آنها کم است. کاری کنید که جذاب ترین ایده را در مدت کوتاهی دریافت کنند.

پس ابتدا باید یک ایده اولیه بدست بیاوریم و سپس آن را پرداخت کنیم. بنابراین برای یافتن ایده اولیه یک کاغذ و قلم بردارید، اینجا روش‌های بدست آوردن این قلاب را خواهید آموخت:

  • یک دفترچه یادداشت مخصوص ایده همراه داشته باشید: بسیاری از نویسندگان دفترچه ای از یادداشت‌ها و ایده‌هایشان به همراه دارند. همیشه همراهشان است. فراموش نکنید که ایده‌ها فرارند و اگر به موقع ثبت نشوند، ممکن است برای همیشه فراموش شوند. بانک ایده خود را تکمیل کنید. روزی سود آن را دریافت خواهید کرد. به آنها امتیاز دهید. بر مبنای معیارهای خودتان و دیگران. سپس آن‌ها را در فرصتی مناسب سورت(مرتب) کنید.
  • تمرین کنید: ایده پردازی را همانند یک عضله در نظر بگیرید. مدام اینکار را تمرین کنید. مهم نیست ایده‌ها چه باشند. فقط تمرین کنید. به مرور ایده‌هایتان پخته تر و جذاب تر می‌شوند. در ابتدا که آغاز به تمرین می‌کنید، سعی کنید حداقل 5 دقیقه روی ایده وقت بگذارید. خیلی از نویسنده‌های تازه کار سریع ناامید و خسته می‌شوند. ایده تان هر چه که بود آن را فقط بنویسید.

مطالعه مقالات آموزش فیلمنامه نویسی – کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

Next

مقالات مرتبط