- اجزای اصلی پرده اول
- نظرات
اجزای اصلی پرده اول
همانطور که میدانید، چنانچه یک فیلمنامه مدل شود، به سه بخش اصلی تقسیم خواهد شد: پرده اول (تهیه مقدمات)، پرده دوم (رویارویی) و پرده سوم (گره گشایی)
اجزای اصلی پرده اول موارد ذیل میباشند ( در خصوص این موارد در جلسات بعدی به تفصیل سخن خواهیم گفت) :
1-تمهیدات و تجهیز: در این بخش، قهرمان، دنیای عادی قهرمان، کاراکترهای اصلی، و پیش زمینه ای از ایشان معرفی میشود.
2- قلاب یا تله: از این قسمت از فیلمنامه برای درگیر کردن خواننده با داستان استفاده میشود و آنها مجبور میشوند به خواندن یا تماشای فیلم ادامه دهند. (قلاب میتواند در تمام صحنهها انداخته شود)
3- دعوت به عمل، و رد یا پذیرش دعوت (حادثه انگیزنده)
4- نقطه عطف اصلی اول
معرفی قهرمان (صفحه 1)
بهتر است قهرمان را در همان صحنه اول معرفی کنید. زیرا این صحنه، همانطور که در آموزش صحنه افتتاحیه گفته شد، صحنه بسیار مهمی است که علاوه بر معرفی فضای داستان و قهرمان، شما را نیز به عنوان یک نویسنده حرفه ای معرفی میکند. خواننده حرفه ای به سرعت متوجه قدرت و مهارت شما شده و آن را در همان صحنه اول قضاوت میکند. اینکه ببیند قهرمان را همان ابتدا معرفی کرده اید و آن هم به صورت کاملا واضح و روشن، ذهنش به صورت خودکار به شما اعتبار میدهد. بنابراین اگر قصد فروش فیلمنامه تان را دارید، برای این صحنه باید بیشترین زمان را بگذارید. همانطور که در جلسات قبل آموختیم، صحنه پایانی و صحنه ابتدایی، هر کدام از جهاتی کاملا متفاوت بسیار مهم هستند. صحنه پایانی در ذهن مخاطب نقش میبندد و باعث بیاد ماندنی شدن فیلم و تبلیغ زبانی و در نهایت موفقیت در گیشه میشود. اما صحنه افتتاحیه باعث جلب توجه تصمیم گیرنده تیم اجرایی و فروش و ساخته شدن فیلمنامه میگردد. بسیار مهم است که قهرمان را در همین صحنه معرفی کنید. سعی کنید قدرتها و ضعفهای او را، هر چه که هستند، در قالب نمایش نشان دهید و بیشتر در کنشها و واکنشهای قهرمان، او را معرفی کنید تا اینکه از دیالوگ یا مونولوگ بهره ببرید.
خلق دنیای عادی قهرمان (صفحه 1 تا 10-15) {یا همان اصطلاح 10 صفحه اول}
چند صفحه بعدی شامل هر آنچه دنیای قهرمان را تشکیل میدهد میباشد. میتواند موقعیتش در دنیای حرفه ای اش باشد، رابطه با دوستان و فامیل و روش زندگی هر روزه اش. اینجا مرحله ایست که کاراکترهای اصلی و تاثیرگذار را معرفی میکنید. در حالیکه دنیای عادی او را میآفرینید، باید نشان دهید که چیزهایی در زندگی او مفقود است و یا مشکلی وجود دارد یا مشکلی بوجود میآید که قهرمان هنوز از آن مطلع نیست.
مثال: شاید رفاقت و شراکت بین آنها به هم خورده است. (lars and the real girl)
شاید کار را به خانواده ترجیح میدهند. (up in the air)
شاید توسط دیگران نادیده گرفته میشوند. (American Beauty)
بسیار مهم است که چنین صحنههایی در این بخش مدام تکرار نشوند.
یک سؤال ساده از خود بپرسید و آن سوال این است: خواننده من باید چه چیزهایی را در هنگام خواندن این صحنه درک و استنباط کند؟
جواب این سؤال در پنج کلمه سؤالی خلاصه میشود:
چه کسی؟ چه زمانی؟ کجا؟ چهچیزی؟ چرا؟
بیایید این پنج سؤال را برای ماتریکس مطرح کنیم.
1-چه کسی: نئو، یک فروشنده
2- چه زمانی: یک دنیایی مجازی در آخرالزمان
3- چه مکانی: در یک نسخه علمیتخیلی از زمین
4-چه چیزی: داستانی در مورد جنگ برای نجات نسل
5-چرا: زیرا نئو میخواهد همه چیز را در مورد حقیقت و واقعیت بداند و سرنوشتش را در راه نجات نسل بشر رقم بزند.