- نمونه فیلمهای دارای تم 2
- نظرات
نمونه فیلمهای دارای تم 2
حال بیایید به یکی دیگر از فیلمنامههای موفق با نام ” عروسی بهترین دوست من ” بپردازیم که نویسندگان آن زیرکانه تم ذیل را در فیلم گنجانده و پرورانده اند.
تم: راه خوشبختی در زندگی، پذیرش ریسک تعهد به معشوق میباشد. صرفنظر از تمام معایب و کاستیهای او
جولز (جولیا رابرت) کیم (کامرون دیاز) را ترغیب میکند تا در یک دیسکو بار، روبروی مایکل (نامزد کیم و همینطور بهترین دوست جولز ) آواز بخواند تا بدین صورت او را مقابل مایکل تحقیر کند. کیم علیرغم میل باطنی شروع به خواندن میکند. کاملاً بی روح و بی انرژی. با صدایی مزخرف! خواندنش افتضاح است اما مایکل اهمیتی نمیدهد و با اشتیاق گوش میکند. او به کیم متعهد است. عاشق اوست. و وقتی کیم متوجه این رفتار میشود ناگهان انرژی میگیرد و صرفنظر از صدای نه چندان مطبوعش، با روح و اشتیاق، آواز خوانی اش را از سر میگیرد.
در نتیجه تمام مشتریهای دیسکو شروع به تشویق و تحسین او میکنند. گویی آن شکست بسیار محتمل و قابل پیش بینی به ناگاه، تبدیل به یک پیروزی بزرگ میشود.
همانطور که متوجه شدید، تم در قالب یک صحنه بروز کرد.
حال با ذکر نمونه ای از فیلمنامه ” شاهد ” نوشته ویلیام کلی، ارل والاس و پاملا والاس با کوله باری از جوایز جشنوارههای مختلف، در مورد تم و درونمایه صحبت کنیم:
در شروع فیلم، جان بوک ( با بازی هریسون فورد) انسانی است که از درون مرده است. هیچ ارتباط اجتماعی ندارد. فقط یک عضو از خانواده و یک دوست برایش باقی مانده است. اما کم کم احساساتش نسبت به ریچل ( با بازی کلی مک گیلز) و پسرش ساموئل ( لوکاس هس) آنچنان قوی میشود که حتی حاضر است جانش را برای نجات زندگی آنها فدا کند. در پایان فیلم، ارتباطش با جامعه آمیشها، ریچل و پسرش، او را عمیقاً تغییر میدهد. ما احساس میکنیم که وی نسبت به قبل، به درک بهتری از زندگی خود دست پیدا کرده است. و از زندگی لذت بیشتری میبرد.
و این همان دراماتیزه کردن و یا ساختار داستانی بخشیدن به یک تم میباشد.
سوال: بهترین راه برای زندگی در این دنیا چیست؟
به عنوان یک نویسنده نمیتوان پاسخ قطعی به آن داد اما میتوان بخشی از اعتقاد قلبی و جهان بینی شخصی نویسنده را در داستان گنجاند. مثلا: ” بهترین راه برای زندگی اینست که احساس تعلق و وابستگی نسبت به خانواده و جامعه ات داشته باشی و به آنها اهمیت دهی، و بگذاری آنها هم به تو اهمیت دهند. “
شما میتوانید این درونمایه را در صحنههای دیگر این فیلم بیابید.
در فیلم “شاهد”، ما شاهد شور و شوق جاری در جامعه آمیشها هستیم. انرژی و رضایت خاطری که ” جان بوک ” از سایر اعضای جامعه میگیرد. و در انتهای صحنه خوشبختی زوج جوان را خواهیم دید. در واقع این صحنهها چگونگی دراماتیزه کردن تم مورد نظر را به ما نشان میدهند و اینکه چگونه یک شخصیت میتواند با عملکردش و دیالوگهایش پشتیبان ایدههای تم مورد نظر نویسنده باشد.
” جان روبز ” نقش الی (Eli) را به عنوان ریش سفید و روحانی آمیشها بازی میکند. در یک صحنه بسیار قدرتمند، او اصول صلح آمیز و ضد خشونتش را با دیالوگی بیاد ماندنی بیان میکند. اما باز هم بهترین راه برای نشان دادن تم از طریق کنشها و تصاویر دراماتیک است که ذات سینما را تشکیل میدهند. برای بیان این موضوع در فیلم “شاهد” میبینیم که چگونه یکی از لایههای تم در صحنه بیان میشود:
تم: قدرت عشق ؛ چگونه یک گروه یا یک جامعه میتواند خوشبختی فرد را به ارمغان بیاورد و از فرد در برابر شر و بدی حفاظت کند. ترک انزوا…
در این فیلم شاهد تقابل نیروی شر که همان پلیس فاسد و خشن میباشد با جامعه سنتی صلح طلب و آرام آمیشها میباشیم. صحنه پایانی فیلم، کاملاً در خدمت گره گشایی و اثبات تم داستان میباشد ( جامعه از انسان در برابر خطرات و نیروی شر دفاع خواهد کرد ). جان بوک دو نفر از تعقیب کنندگانش را که قصد هلاک او را دارند، میکشد. اما نفر سوم که همان رییس پلیس فاسد میباشد، او را شکست میدهد. اسچیفر با گروگان گرفتن ریچل و پسرش از جان میخواهد تا اسلحه اش را به زمین بگذارد. جان اینکار را میکند و تماشاچی نگران است که آیا اسچیفر جان را خواهد کشت و یا فرار خواهد کرد. اما وقتی ساموئل (پسر ریچل) با زدن زنگ صومعه، تمام جامعه آمیشها را به آنجا میکشد، اسچیفر چاره ای جز تسلیم شدن ندارد. زیرا تمام جامعه آمیشها در پاسخ به یک سنت اجتماعی در صومعه جمع میشوند و شاهد جنایت رییس پلیس فاسد خواهند بود.
و اینگونه است که تم و درونمایه در قالب این صحنه به مخاطب القا میشود. اینکه اصولاً پدید آمدن جامعه برای حفاظت انسان در برابر خطرات بیرونی و تهاجمات ذهنی درونی ناشی از تنهایی و انزواست.