- آموزش نگارش ده صفحه اول فیلمنامه
- نظرات
نویسندگان عزیز ؛
چنانچه تا کنون ما را دنبال کرده باشید، مستحضرید که در 11 جلسه قبلی، به ترتیب، تم، ایده، ژانر، کاراکتر و ساختار را مورد بررسی تخصصی قرار داده ایم. در جلسه ششم پایان بندی فیلمنامه و صحنه پایانی را مفصل شرح دادیم. سپس صحنه افتتاحیه را به تفصیل شناختیم. بعد با کلیات پرده اول در جلسه هشتم آشنا شدید. سپس حادثه انگیزنده را شناختید. در جلسه دهم، به صورت تخصصیتر با حادثه کلیدی و واکنش کلیدی (نقطه عطف اصلی اول)آشنا شدیم و در جلسه یازدهم با نقطه عطف دوم اصلی آشنا شدید.
اینک زمان آغاز فاز آوت لاین نویسی میباشد. آوت لاین نویسی مطابق دوره آموزش فیلمنامه نویسی اوران، شامل 9 فاز میباشد.
فاز اول، ده صفحه نخست فیلمنامه میباشد که به دلیل اهمیت بالا در یک جلسه آموزشی به صورت جداگانه، به تفصیل و با ذکر مشخصات و باید و نباید ها، به شناخت آن میپردازیم. هر جایی را که نگاه کنید، به فیلمنامه نویسان توصیه شده که تا میتوانند ده صفحه اول فیلمنامه شان را جذاب و گیرا بنویسند. این توصیه خوبی هست. زیرا اگر ۱۰ صفحه اول را “خوب” بنویسید؛ این شانس را پیدا میکنید که پیش نویس فیلمنامه تان توسط نماینده استدیوها یا تهیه کنندگان کمپانی ها مورد استقبال قرار گیرد و یا حتی برای تصاحب آن رقابت صورت گیرد.
اما دانستن اینکه “خوب بودن” در ده صفحه نخست فیلمنامه به چه معناست؛ دشوارترین قسمت کار است. اگرچه، کمتر توصیه ای به نویسندگان برای ارزیابی شخصی خود برای ۱۰ صفحه ای که نوشته اند شده است. در حالیکه بسیار مهم است که نویسندگان ابزاری برای ارزیابی درست کار خودشان داشته باشند. در غیر اینصورت تمام تلاشها بیهوده است.
موارد زیر، بعضی از تفکراتی هستند که در ذهن مدیران سینمایی میگذرد، آنهم زمانی که فیلمنامه شما را در دست دارند:
- چرا باید به این فیلمنامه اهمیت بدهم؟
- چگونه میتوانم این فیلمنامه را بفروشم؟
- از این فیلمنامه متنفرم! بیشتر از ۱۲۰ صفحه هست و هنوز وقت نهار نشده؟!
- این فیلمنامه هیچ نوآوری و استثنایی نسبت به دیگر فیلمنامه هایی که خوانده ام ندارد!
- طرح جدید و نوآورانه نیست
- صفحات آغازین شبیه رمان نوشته شده و شباهتی به فیلمنامه ندارد.
- ژانر گیج کننده است. میتواند وحشت باشد یا کمدی یا دلهره آور یا درام! نمیتوانم متوجه شوم.
- من متوجه نمیشوم که کاراکتر اصلی که بود و داستان چگونه و کجا ادامه مییافت و بعد از مطالعه چند صفحه دیگر اهمیتی ندادم.
- کاراکترها گنگ و مبهم هستند و نتوانستم با آنها همذات پنداری کنم.
- کاراکترها با هم قابل تعویض هستند.
و مجموعه ای از تکنیک ها و موارد بسیار ضروری که هر فیلمنامه نویسی (چه حرفه ای و چه تازه کار) می بایست در ده صفحه ابتدای فیلمنامه رعایت کنند.(توجه : 10 صفحه یک اصطلاح است)
نوشته فوق ، قسمتی از دوره آموزشی فیلمنامه نویسی با مبحث ده صفحه اول فیلمنامه و با عنوان ” 10 صفحه نخست فیلمنامه ، معیاری برای انتخاب فیلمنامه ” می باشد که در ورژن نخست با 75 صفحه محتوای آموزشی ارائه می شود. این تالیف آموزشی از مجموعه آموزش فیلمنامه نویسی حرفه ای توسعه دهنده نرم افزار اِوِران می باشد و حاصل ترجمه و تالیف مقالات و کتب آموزشی از منابع معتبر فیلمنامه نویسی جهان می باشد که لیست آن را در قسمت منابع تالیف اثر مشاهده خواهید کرد.
سرفصل های این جلسه عبارتند از :
- مقدمه
- چرا ده صفحه اول حائز اهمیت است؟
- اشتباهات رایج نویسندگان در این ده صفحه
- ملزومات اساسی 10 صفحه اول
- ذهنیات یک تهیه کننده در خصوص یک فیلمنامه جدید
- مصاحبه با تهیه کننده های معروف در خصوص ده صفحه نخست
- سه اصل اساسی در به قلاب انداختن مخاطب در ده صفحه اول
- رعایت 6 نکته حیاتی در ده صفحه اول
- دقیقه به دقیقه ده صفحه نخست در قالب یک مثال
- تست نهایی ده صفحه نخست
- آوت لاین نویسی ده صفحه اول – فاز 1 فیلمنامه برگرد کاتسوری
همچنین یک “مثال کاربردی” از مرحله اول یعنی ایده اولیه فیلمنامه تا مرحله آخر دنبال خواهد شد و طی این دوره آموزشی به مرور یک فیلمنامه کامل نگاشته خواهد شد تا کاربران و هنرمندان گرامی با مطالعه گام به گام این مجموعه های آموزشی به درک درستی از فنون فیلمنامه نویسی دست یابند.
توجه داشته باشید که آموزش ها طوری طراحی شده اند که حتی یک نویسنده علاقمند و تازه کار نیز بتواند اعتماد به نفس ورود به دنیای فیلمنامه نویسی را داشته باشد.
نکته مهم : آنچه که در این دوره آموزشی تعلیم داده می شود، نه تنها برای فیلمنامه نویسان که برای رمان نویسان و داستان سرایان نیز بسیار مفید می باشد. این آموزشها چکیده مقالات علمی و کتب تخصصی مربوط به اساتیدی چون : لری بروکس، اچ دی کاستا، سید فیلد، بلیک اسنایدر، رابرت مک کی و … می باشد که با تالیف بر پایه تست و آزمون روی یک ایده عملی شکل گرفته است.