توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

ایده پادشاهی می‌کند

  • ایده پادشاهی می‌کند
  • نظرات

ایده پادشاهی می‌کند

جفری کاتزنبرگ، در مراسم مدیران اجرایی دیزنی، اینچنین سخن رانده ” در این دوران در هم بر هم فیلمسازی، ما نباید از این مورد اساسی غفلت کنیم که ایده پادشاه است. اگر یک فیلم با یک ایده بزرگ و تازه و اصیل ساخته شود، به احتمال فراوان موفقیت چشمگیری خواهد داشت. حتی اگر به خوبی اجرایی نشود. و همچنین اگر یک فیلم با ایده ای متوسط یا ضعیف ساخته شود، در بسیاری از موارد شکست خواهد خورد. حتی اگر یک نابغه فیلمساز آن را ساخته و تبلیغات عظیمی‌ برای آن انجام شود.

لئونارد کورنبرگ می‌گوید: وقتی یک فیلمنامه عرضه می‌شود، چیزی که قابل خرید می‌باشد ایده آن است.

جان‌هافز می‌گوید: 80 درصد فیلمنامه‌ها بیشتر به دلیل ایده‌هایشان خریداری می‌شوند نه محتوای داخلی.

رابرت کاسبرگ می‌گوید: فیلمنامه نویسان معمولا روی طرح و ساختار فیلمنامه و پرورش کاراکترها کار می‌کنند و بخش عظیمی ‌از انرژی خود را روی آن می‌گذارند اما، تمام این تلاش‌ها به هدر خواهد رفت اگر ایده نامفهوم و غیر جاذب باشد . ایده‌های بزرگ را پیدا کنید. و مدام از خود بپرسید آیا این ایده آنقدر بزرگ هست یا نه؟

اینجا برای شما سوالی پیش می‌آید: اگر ایده شاه است، پس اصلا چرا فیلمنامه می‌نویسیم. بهتر است ایده خلق کنیم و آن را بفروشیم. اما در واقع همان طور که قبلا بیان شد، ایده یک مفهوم ذهنی است و ممکن است ربوده شود اما چیزی که به صورت مادی موجود و قابل دیدن باشد به فروش می‌رسد و قابل ثبت است و نه مفاهیم ذهنی. ایده فقط راس هرم است. برای تشکیل هرم باید المانهای دیگر را نیز در نظر گرفت. با اینحال کلید موفقیت یک فیلمنامه نویس در اتمام یک پروژه، ابتدا همان ایده می‌باشد. هر چقدر ایده جذاب تر، تهیه کننده‌ها بخشنده تر! ضمن اینکه ایده هر چقدر ضعیف تر باشد، زحمت زیاد برای نوشتن و جبران این ضعف توسط فیلمنامه نویس باید انجام شود و ضمنا شانس موفقیت بسیار کاهش می‌یابد.

وقتی فیلمسازان از فیلمنامه شما راضی باشند، ممکن است بخواهند آن را به بالادستی‌ها نشان دهند. در اینجا نیز متوجه اهمیت ایده می‌شوید. ایده ای که قلاب دارد و شما را نجات خواهد داد. بالادستی‌ها وقت زیادی ندارند و باید در یک جمله قانع شوند و آن ایده اصلی فیلمنامه شماست.

حتی ممکن است ایده اولیه شما نیز به عنوان یک لاگ لاین به آنها ارائه شود. و بهتر است از همان ابتدا، از ایده اولیه تا ایده نهایی حواستان به بالادستی‌ها باشد. قلب آنها را که به دست آوردید به احتمال زیاد برای مخاطبین نیز چنین خواهد بود. اما چرا؟ چون آنها نبض بازار را می‌شناسند. بهتر از هر کس با ذائقه مردم و عرف جامعه خود آشنا هستند. آنها می‌دانند چرا باید به شما پول بپردازند!

البته گاهی استثناهایی وجود دارد. کمپانی‌هایی هستند که عمدا به دنبال فیلمنامه‌های خاص می‌گردند. فیلمنامه‌هایی بسیار هنری که تنها مخاطب خاص دارند و یا فیلمنامه‌های شخصیت محور. اما به هر حال آنها بازار فروش آن نوع فیلم را در چنگ دارند و اگر چنین نبود تا کنون دوام نمی‌آوردند.

اینجا نمی‌خواهیم شما را ناامید کنیم. تنها می‌خواهیم قواعد بازی را بدانید تا اگر جویای شغل فیلمنامه نویسی به صورت حرفه ای هستید از همان ابتدا مسلح و آگاه باشید.

 ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 7 =

Next

مقالات مرتبط