- تهیه صورت وضعیت تعدیل 2- نرم افزار فرداد
- نظرات
پنجره (تهیه صورت وضعیت تعدیل) : (بخش دوم)
3-15 تهیه صورت وضعیت قطعی
در این قسمت می خواهیم با آخرین مرحله محاسباتی در نرم افزار فرداد آشنا شویم . تهیه صورت وضعیت قطعی و سپس پرینت گزارش کلیه تعدیل های آپدیت شده بر مبنای شرایط قطعی .
برای تهیه صورت وضعیت قطعی ، باید شرایط چهارگانه زیر فراهم شده باشد تا فرداد به شما اجازه اینکار را بدهد .
- حتما باید از قبل صورت وضعیت قطعی کارکرد را تهیه کرده و مقادیر ان را وارد کرده باشید .
- حتما باید تحویل موقت انجام شده باشد و تاریخ دقیق آن را وارد کرده باشید .
- کلیه شاخص های قطعی در کل دوره کارکرد پروژه ( از زمان شروع به کار تا تحویل موقت ) اعلام شده باشد
- مدت تاخیرات مجاز شده پروژه تان باید مشخص شده باشد و تیک مربوط به نهایی شدن آن زده شده باشد .
مثلا در شکل بالا ، به هر دلیل کاربر شاخص های قدیمی را آپلود نموده ، ( سه ماهه چهارم 88 ) ، در نتیجه برای پروژه ای که دوره کارکردش بعد از سال 90 است ، یعنی هیچ شاخصی در دوره کارکرد پروژه اعلام نشده . پس برنامه همچنان اجازه گرفتن وضعیت قطعی تعدیل را نمی دهد .
چنانچه کلیه شرایط برآورده شده باشد ، زمینه تهیه وضعیت قطعی فراهم است . به پنجره تهیه صورت وضعیت تعدیل بروید . از طریق این دکمه :
پنجره ظاهر می شود :
- آخرین شماره را انتخاب کنید .
- نوع گزارش را مشخص کنید .
- اطلاع کاربر : ( فعلا لیبل ” هنوز محاسبه نشده ” به چشم می خورد )
- تاریخ تهیه گزارش را وارد کنید .
- اطلاع کاربر : شماره صورت وضعیت ها اتومات تعیین شده اند . به نوع وضعیت های کارکرد دقت کنید : قطعی و ما قبل قطعی
- اطلاع کاربر : دوره کارکرد همچنان نا معلوم است ( چون محاسبه ای تا کنون انجام نشده )
- اطلاع کاربر : تاریخ تحویل موقت پروژه در این قسمت معلوم شده که حتما باید برابر با تاریخ وضعیت ما قبل قطعی باشد .
- اطلاع کاربر : ملاک شاخص در تهیه گزارش قطعی
- اطلاع کاربر : گزارش محاسبه یا عدم محاسبه وضعیت
- دکمه ” ثبت وضعیت قطعی ” را کلیک کنید .
- فرداد از شما می خواهد پروژه را قبل از تهیه وضعیت قطعی ذخیره کنید . اینکار را انجام دهید
- اطلاع کاربر : کمی صبر کنید
- اطلاع کاربر : تکمیل گزارش صورت وضعیت قطعی
نکته بسیار مهم :
پس از اعمال وضعیت قطعی ، فرداد ارقام کلیه صورت وضعیت های کارکرد را بر مبنای وضعیت کارکرد قطعی ، تصحیح می کند . بنابراین ارقام کلیه صورت وضعیت ها ممکن است تغییر کنند . ( به همین دلیل فرداد کاربر را مجبور می کند قبل از قطعی ، یک کپی پشتیبان نیز تهیه کند تا در صورت نیاز دوباره به آن باز گردد )
مثالی برای چگونگی اصلاح و تعدیل ارقام :
فرض کنید در وضعیت 10 ، برای فصل 2 ابنیه ، مبلغ 1000 ریال است .حال که در وضعیت 11 فصل 2 ابنیه 500 ریال شده است .
الف – در حالت های علی الحساب ، فرداد به این ترکیب دست نمی زند .
- اگر شاخص مثبت باشد ، در نتیجه مبلغ تعدیل منفی می شود .
- اگر شاخص منفی باشد ، در نتیجه مبلغ مثبت می شود .
همانظور که مستحضر هستید هر دو حالت غیر منطقی است . چه به سود و چه به ضرر پیمانکار . اما این ارقام علی الحساب می باشند .
ب – در حالت قطعی ، فرداد اعداد صورت وضعیت ها را اصلاح می کند
بدین صورت که فصل 2 ابنیه وضعیت 11 ، را همان 500 ریال در نظر گرفته و فصل 2 ابنیه وضعیت 10 را نیز تبدیل به 500 ریال می کند . و این پروسه برای کلیه فصول و وضعیت ها و رشته ها انجام می شود . بدین ترتیب در وضعیت قطعی تعدیل ، مبلغ نهایی عادلانه خواهد بود .
- یعنی چه شاخص مثبت و چه منفی ، در دوره هر وضعیت که چنین اتفاقی افتاده باشد ، مبلغ تعدیل صفر خواهد شد .
- وضعیت قطعی تهیه شد . پیام ذیل در فرم ظاهر می شود :
حال وضعیت قطعی آماده مشاهده و پرینت است . وضعیت قطعی با شاخص های میانگین دوره کارکرد کل پروژه محاسبه می شود .
نکته 1 : فرداد وضعیت قطعی را ( در این مثال وضعیت تعدیل شماره 11 ) بر اسا س شاخص های میانگین کل دوره کارکرد پروژه ( از شروع به کار تا تحویل موقت ) محاسبه می کند .
نکته 2 : چنانچه پروژه قبل از مهلت تحویل قانونی ، تحویل موقت شود ، ضریب 1 در کلیه صورت وضعیت ها اعمال می گردد .
نکته 3 : چنانچه پروژه بعد از مهلت تحویل قانونی ، اما در دوران مجاز تحویل موقت شود ، ضریب 0.975 در کلیه صورت وضعیت ها اعمال می گردد .
نکته 4 : چنانچه پروژه بعد از مهلت تحویل قانونی ، و در دوران غیر مجاز تحویل موقت شود ، ضریب 0.95 در کلیه صورت وضعیت ها اعمال می گردد .
نکته 5 : فقط در وضعیت قطعی تعدیل فاصله مجاز بین دو وضعیت می تواند بیشتر از یکسال باشد .
نکته 6 : پس از تهیه وضعیت قطعی ، مجاز به آپدیت وضعیت ها نیستید . برای بازگشت به حالت قبل فایل کپی پشتیبانتان را بارگذاری کنید .
نکته 7 : برای تهیه پکیج کامل وضعیت قطعی ( شامل کلیه وضعیت های تعدیل ( 1- دارای شاخص قطعی 2- اعداد اصلاح شده )) فقط کافی است ، از شماره 1 تا شماره ما قبل قطعی را در همین فرم ثبت کرده و هر یک را جداگانه پرینت بگیرید . و به همراه وضعیت قطعی جهت رسیدگی مراجع ذیصلاح آماده نمایید .
همانظور که (در شکل 1) می بینید ، وقتی شماره 1 را انتخاب می کنید ، تنها می توانید دکمه ” ثبت اطلاعات ” را کلیک کنید .
نکته 8 : چنانچه پروژه را در دوران غیرمجاز تحویل داده باشید ، کلیه مدت زمان تاخیر غیر مجاز با شاخص میانگین محاسبه خواهد شد .
شکل 1
4-15 دکمه ” حذف این شماره “
برای پاک کردن صورت وضعیت های تعدیل ، باید از آخرین وضعیت تعدیل آغاز کنید . این امر به دلایل امنیتی و پرهیز از اشتباه سهوی کاربر صورت پذیرفته است .
چنانچه قصد پاک کردن وضعیتی را دارید از دکمه “حذف این شماره” استفاده نمایید .
پس از ظاهر شدن پنجره پرسشی ، و اجازه گرفتن و اطمینان کاربر وضعیت پاک خواهد شد . و بالطبع کلیه نتایج مربوط به آن شماره نیز پاک خواهد شد .
در صفحات بعد نمونه گزارش های فرداد در حالت های گوناگون تحویل در دوران تاخیرات مجاز و تحویل در دوران غیر مجاز را خواهید دید .
تحویل در دوران تاخیرات مجاز :
تحویل در دوران تاخیرات غیر مجاز :