توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود
  • اهمیت تم
  • نظرات

اهمیت تم

نویسنده : جفری اسکات / فیلمنامه نویس برنده جایزه امی

مترجم : توسعه دهنده نرم افزار اِوِران

 

تم مهمترین جزء یک فیلمنامه خوب است . مفهومی که تمام داستان از آن نشات می گیرد . پیامی که نویسنده باید به مخاطب انتقال دهد . بیننده را ارضا کند و بسیار موثر و موجز با او ارتباط برقرار کرده ، حس و منطق او را درگیر کند و در نهایت او را به این نتیجه برساند که یک فیلم خوب دیده است . در یک کلام ، تم همان چیزی است که فیلمنامه شما دغدغه بیان آن را دارد . ایده نیست . موضوع داستان هم نیست . فحوای کلام داستان شماست .

مهم نیست تم شما چه باشد ، عشق بر همه چیز مسلط است ، زیبایی واقعی نهفته در سیرت است ، زندگی یک سیرک مسخره است و تو بالاخره می میری و پوچی مطلق ، و … اگر بتوانی تم را در لا به لای داستانت ثابت کنی و یا حتی بر عکس ، آن را نفی کنی ، تو یک نویسنده موفق هستی .

چیزی که تم را در فیلمنامه نویسی اینچنین مهم کرده خصوصیت رهبری اوست . طرح فیلمنامه ات ، قهرمانت ، تبهکارت (ضد قهرمان) توصیفات صحنه ، دیالوگ ها و داستان های فرعی تو و خلاصه همه چیز !

تم در واقع الگو و راهنمای نویسنده است . این تم است که به تمام سوالات داستان تو پاسخ می دهد .

قهرمان من کیست ؟

او کسی است که می تواند به بهترین شکل تم من را اثبات کند .

ضد قرمان من کیست ؟

او بهترین کسی است که می تواند مقابل مفهوم تم بایستد و خلاف تم را ثابت کند و یا مفهوم متضاد تم را اثبات کند .

چگونه داستان های فرعی و شخصیت هایم را انتخاب کنم ؟

با انتخاب شخصیت ها و داستانهای فرعی که در بهترین حالت موافق و یا مخالف مفهوم تم من پیش روند .

چگونه بدانم شخصیت های من چه می خواهند بگویند و چه کاری انجام خواهند داد ؟

کردار و گفتارشان را به گونه ای تنظیم می کنم که با ارزش تماتیک آنها مطابقت داشته باشند ( مثبت یا منفی) ، با ایجاد موانعی بر سر راه قهرمان و دوراهی انتخاب بر سر ارزش ها و خلاف ارزش ها . ارزش فیلم در اینجا همان تم مبناست . اگر تا کنون برای حرکت یا دیالوگ بعدی کاراکترهایتان دچار سردرگمی شده اید امکان این هست که یا تمی برای داستان خود انتخاب نکرده اید و یا آن را پرورش نداده و حتی باور ذهنیتان نسبت به مفهوم آن تم کامل نیست و به یقین نرسیده اید .

یادتان باشد ، وقتی آغاز به نوشتن می کنید آنقدرها هم آسان نیست که از اولین خط دقیقا به مفهوم تم خود برسید . چون تم یک مفهوم مستقل نیست . تم در فیلمنامه رابطی است بین طرح و شخصیت و دیالوگ .

[layerslider id=”34″]

خیلی اوقات شما داستانتان را با یک تم مشخص در ذهنتان آغاز می کنید ، اما ممکن است تم با پیشروی شما در عمق داستان دستخوش تغییرات جدی شود . گاهی اوقات همزمان با پیشروی در پرورش کاراکترها و طرح داستان ، تم شما نیز قوت بیشتری می گیرد و از فرم اولیه خود خارج می شود . ایده ای از تم خود بدست می آورید و شروع می کنید به طراحی صحنه ها . و اما بعد هر چه داستان خود را واضح تر میبینید ، متوجه می شوید تم داستانتان نیز واضح تر شده و در ذهنتان قوام یافته تر و منطقی تر خواهد شد .

همین امر در مورد کاراکترهایتان نیز اتفاق خواهد افتاد . هر چه بیشتر در موردشان اطلاعات کسب کنید و بیشتر آنها را بشناسید و با ذهنیتتان در خصوص تم ، در شخصیت شان رسوخ کنید ،  آنها نیز تم شما را به صورت ناخودآگاه واضح تر جلوه می دهند . و تم باز هم دستخوش تغییراتی خواهد شد .

فراموش نکنید که تم ، طرح داستان و کارکترها همه جزئی از واحد داستان هستند . تمرکز روی تم باعث تمرکز روی طرح و کاراکترها خواهد شد . پروراندن طرح باعث پرورش کاراکترها و تم خواهد شد . شفاف تر کردن و عمق بخشیدن به کاراکترها ، به تم و طرح داستانتان جلای دیگری خواهد بخشید . و بالاخره به لحظه ای می رسید که به صندلی تان تکیه می دهید ، دستانتان را بر گردن حلقه کرده و نفس راحتی می کشید . شما تم خود را حالا یافته اید . و حال وقت بازنویسی است . حالاست که تم شما با قدرت رخ می نمایاند . تم اصلی را یافته اید پس شروع کنید به بازنویسی .

ادامه مطلب (کلیک کنید)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

Next

مقالات مرتبط