- نمونه روش یافتن ایده فیلمنامه -قسمت دوم
- نظرات
فرمول اصلی (با حدف نام داستان، ژانر و موقعیت مکان و زمان):
(شرح مختصر قهرمان داستان) بعد از اینکه (اتفاقات بسیار مهمی در زندگی قهرمان داستان رخ میدهد) مجبور میشود (راه حلی که قهرمان داستان به دنبال آن است) و با (نقشه قهرمان داستان) مشکل را حل کند. اما اینکار به دلیل (موانع و مشکلات روبروی قهرمان داستان) به راحتی امکان پذیر نیست.
1- قهرمان داستان کیست؟ میتوان از زوایای دید مختلف به این حادثه نگاه کرد. مثلا از دید کاتسوری، همان خدمتکار هندی، یا از دید کارفرمایش که شاید یک شیخ عرب باشد. یا زن یا فرزند کارفرمایش. شاید از دید یکی از دختران کاتسوری باشد، شاید اصلا بخواهیم کاتسوری جوان باشد نه میانسال. شاید شوهر جوان او پول کافی بدست آورده و برای نجات او به ریاض میرود.
( همانطور که مشاهده میکنید این جرقه خبری، میتواند منبع یک ایده جذاب باشد. آزادی عمل شما از همان انتخاب قهرمان داستان شروع میشود )
2- چه اتفاق مهم و بسیار تاثیر گذاری در زندگی قهرمان رخ میدهد؟ فراموش نکنید که این اتفاق باید آنقدر برای قهرمانتان مهم باشد که زندگی او را مختل کند وگرنه به هیچ عنوان تاثیر قلاب مانندی نخواهد داشت.
3- راه حل قهرمان داستانتان برای رهایی از آن اتفاق چیست؟ باید راه حل متناسب با قهرمانتان طراحی شود. فراموش نشود در ایده یک فیلمنامه منظور از راه حل، راه حل کلی است.
4- نقشه قهرمانتان برای اجرای راه حل چیست؟ حال که راه حل قهرمان داستانتان را طرح کردید، میتوانید جزئیات آن را خلاصه بیان کنید. یادتان باشد که این نقشه نیز باید متناسب با منطق داستان و قهرمان داستان باشد. و تا جای ممکن جذاب و قلاب گونه
5- موانع و مشکلات روبروی قهرمان داستانتان چیست؟ تا آنجا که میتوانید این موانع و مشکلات را جذاب، و در حد قهرمان داستان حل ناشدنی طرح کنید. این موانع و مشکلات شامل ضدقهرمان و اثرات جانبی او میباشند. پس باید تا حد قهرمان و یا حتی گاهی بالاتر و قوی تر از بنیه او طرح شوند.
حال ایدههای مختلفی که در عرض نیم ساعت به ذهن همکار فیلمنامه نویس ما آمده را با هم خواهیم دید:
1- (کلفتی هندی ) بعد از اینکه (برای کار در خانواده ای در عربستان استخدام شد، متوجه شد خانواده کارفرمایش که خود پلیس ریاض است قصد شکنجه و آزار و در نهایت قتل او را دارند) مجبور میشود (برای فرار از آن خانه ) و با (از میان برداشتن تک تک اعضای شیطانی این خاندان) مشکل را حل کند. اما اینکار به دلیل (معلولیت بدنی اش که ناشی از قطع شدن دستهایش میباشد) به راحتی امکان پذیر نیست.
2- (شیخی عرب) بعد از اینکه (کلفت هندی اش به دزدی از جواهرات زنان حرم سرایش محکوم شد) مجبور میشود (برای نجات جان دختر از اجرای احکام دینی و فراری دادن او) و با (خروج قاچاقی از عمارت و بعد عربستان) مشکل را حل کند. اما اینکار به دلیل (پیگیری زنان و فرزندان مصمم و کینه جوی او) به راحتی امکان پذیر نیست.
3- (مرد عربی آس و پاس) بعد از (اینکه در رسیدن به عشق دوران کودکیش که ابتدا کلفتی هندی بود و اینک دختر بسیار زیبایی شده است ناکام میماند) مجبور میشود (برای آزادی دخترک از چنگال شیخ عرب و پسرش که از اقوام سلطنتی هستند) و با ( پرداخت هزینه بسیار بالای آزادی دختر که شرط ظالمانه شیخ عرب میباشد ) مشکل را حل کند. اما اینکار به دلیل (فقر او و روابط پیچیده عاشقانه بین دخترک و شاهزاده عرب و شیخ عرب) به راحتی امکان پذیر نیست.
4- (دختری نوجوان) بعد از ( بازگشت مادرش به هند که به دلیل ظاهری دزدی قربانی حکم شخصی قطع دست در عربستان شده ) مجبور میشود (برای تامین هزینههای زندگی و نجات جان مادر ) و با (سفر به عربستان و ادعای غرامت ) مشکل را حل کند. اما اینکار به دلیل (سنگ اندازیهای وکیل چیره دست کارفرمای عربی که اتفاقا یک وکیل هندی میباشد) به راحتی امکان پذیر نیست.
5- (کارگر فقیر هندی) بعد از (اینکه تماسهایش با نامزدش که برای کار به امارات مهاجرت کرده بود بی پاسخ میماند) مجبور میشود (برای بازگرداندن زن) و با (فروش خانه و هزینه تمام پس اندازش و سپس سفر به امارات) مشکل را حل کند. اما اینکار به دلیل (اسارت زن در خانه شاهزاده عرب و تمام شدن مهلت قانونی اقامت مرد) به راحتی امکان پذیر نیست.
همانطور که ملاحظه کردید میتوان در عرض نیم ساعت از یک موضوع خاص، از 5 زاویه دید مختلف 5 ایده متفاوت تولید کرد. فعلا از اینکه کیفیت ایدهها چگونه اند میگذریم. مهم تولید ایده است. چیزهایی که به سرعت به ذهن میرسند و در نگاه اول، آن هم از دید خود فیلمنامه نویس قابل طرح به نظر میرسند.
توجه داشته باشید که فعلا در فرمول ایده نهایی از (نام داستان) و (ژانر) و (موقعیت زمان و مکان) صرفنظر کردیم.
اما برای اینکه بتوانیم به حدی از خلاقیت برسیم که به راحتی جرقه ذهنی ایجاد شده را تبدیل به یک ایده صیاد کنیم، چه کارهایی باید انجام دهیم؟
قبلا روشهای را بیان کردیم و اینک روشهای تکمیلی را نیز مورد توجه قرار میدهیم و کمی علمیتر به این روشها نگاه میاندازیم:
روشهایی در خصوص بهینه سازی خلاقیت شما در روند ایده پردازی که در آن با نکات مفید عملی آمیخته با آموزههای افزایش خلاقیت آشنا خواهید شد.