توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

11 گام داستانی در پلات کمانی(2)

  • 11 گام داستانی در پلات کمانی (ادامه)
  • نظرات

11 گام داستانی در پلات کمانی (ادامه)

نپذیرفتن دعوت: قهرمان از پذیرش دعوت به عمق ماجرا و در نتیجه عمل متقابل سر باز می‌زند و امیدوار است زندگی اش با آسان ترین روشها یا با نادیده انگاری یا خود به خود به حالت عادی بازگردد. که البته چنین نخواهد شد!

نام های دیگر:

  • مرحله بی میلی
  • موقعیت جدید
  • مرحله بحث و جدل
  • ملاقات با مرشد، مربی یا استاد
  • مرحله جدایی
  • لحظه تعیین کننده
  • محافظان دروازه

این همان مرحله مناظره و بحث و جدل است که وودی می‌خواهد تسلط و نفوذ و رهبری خود بر گروه را حفظ کند، اما ” باز ” کم کم این موقعیت را غصب می‌کند.

عبور از اولین دروازه: قهرمان به سمت نقطه بی بازگشت کشانده می‌شود، جایی که باید به دعوت پاسخ مثبت دهد و ماجرای خود را آغاز کند.

نام های دیگر:

  • پایان افتتاحیه
  • نقطه بی بازگشت
  • تعهد به هدف
  • نقطه اوج پرده اول
  • نقطه عطف اول اصلی
  • گذر به پرده دوم
  • دروازه
  • بیداری

عدم پذیرش وودی به اوج می‌رسد، آنهم زمانی که نقاط ضعف او یعنی حسادت و غرور باعث می‌شود با “باز” درگیر شود. و عاقبت در این درگیری، هر دو از اتومبیل خانواده اندی به بیرون پرت می‌شوند و بروی آسفالت جاده جا می‌مانند. حال هر دو آنها، اسباب بازی های گمشده ای بیش نیستند. این همان نقطه ای است که وودی و باز از اولین دروازه عبور می‌کنند و به سمت پرده دوم داستان می‌روند. اینجا نقطه بدون بازگشت است. وودی و باز دیگر در اتاق اندی نیستند و این یعنی خروج از دنیای عادی و روبرویی با دنیای جدیدی که می‌تواند باعث رشد و تعالی یا سقوط و نابودی آنها شود. حال انرژی داستان تغییر می‌کند. حالا کسی نمی‌خواهد بگوید رئیس منم. هدف فقط بازگشت به خانه است.

[layerslider id=”41″]

پرده دوم

آزمونها، متحدین و دشمنان: ماجراجویی در دنیای متفاوت داستان، (دنیایی متفاوت با دنیای عادی قهرمان) که سرشار از آزمون ها و موانع و درگیری های احساسی و فیزیکی قهرمان داستان می‌باشد.

نام های دیگر:

  • بازی و تفریح
  • مقاومت و مبارزه
  • بالاگرفتن درگیری ها و موانع
  • شکم نهنگ.
  • کشاندن به سمت نقطه عطف میانی
  • دنیای خاص
  • جاده آزمونها

در 17 دقیقه بعدی، فیلم در مرحله تفریح و بازی است، جایی که کاراکترها در معرض آزمون های مختلف قرار می‌گیرند و با متحدان و دشمنان خود آشنا می‌شوند. ما به این مرحله قسمت تیزر تبلیغاتی می‌گفتیم. چرا؟ چون اکثر شوخی ها و جک های فیلمهای سینمایی در همین مرحله رخ می‌دهند و اکثرا از همین ها در تیزرهای تبلیغاتی فیلم با عنوان تریلر فیلم استفاده می‌کنند. در این قسمت تمام فرضیه داستانی به کمال بیان می‌شود. فرضیه داستانی «داستان اسباب بازی» اینست: چگونه دو اسباب بازی رقیب راه بازگشت به خانه را می‌یابند وقتی که در دنیای واقعی گم شده اند؟ در مسیر بازگشت به سیاره پیتزا می‌روند. منتخب موجوداتی به نام پنجه می‌شوند، بوسیله بچه شیطان و شرور همسایه به خانه وی برده می‌شوند و باید در مقابل اسباب بازی های اسباب بازی خوار از خود حفاظت کنند. موانع هر لحظه سخت تر و سخت تر می‌شوند. و این گام ما را به سوی مرحله بعد هدایت می‌کند.

مطالعه قسمت قبلی

مطالعه قسمت بعدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 6 =

Next

مقالات مرتبط