توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

10 نکته خاص برای خلق یک کاراکتر

  • 10 نکته برای خلق کاراکتر
  • نظرات

خلق یک کاراکتر

در هنگام خلق یک شخصیت باید دو نکته را مورد نظر قرار داد: یکی اینکه شخصیت واقعی و جذاب باشد و دوم اینکه برای داستان اصلی مناسب باشد. باید کاراکتر را به گونه ای خلق کنید که عمیقا در برابر حوادث دور و برش واکنش نشان دهد. وقتی کاراکتر در برابر حوادث واکنش فعال نشان دهد، اهمیت دادن به او برای مخاطب نیز آسانتر می شود.

وقتی می خواهید یک کاراکتر بزرگ خلق کنید، معمولا چندین ایده مبهم و رفتار شخصی برای او در نظر میگیرید. در این خصوص هر چه بیشتر ببینید و بشنوید، ایده های بهتری به ذهنتان خواهد رسید. باید به صدا و تصویر صحیحی برای او برسید.

یک داستان خوب نیاز به شخصیت پردازی قوی دارد تا به یادماندنی شود. وقتی آغاز به نوشتن می کنید باید به کاراکترهایتان فکر کنید. 10 مورد وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها شخصیتی قوی خلق خواهید کرد. این 10 مورد در خصوص پروتاگونیست(قهرمان یا ستاره اصلی) ، کاراکترهای اصلی و آنتاگونیست (شرور یا متضاد)، استفاده می شوند.

1- هدف و موانع پیش روی او

حتما چیزی وجود دارد که کاراکتر آن را می خواهد. هدف او باید قابل مشاهده و مادی باشد. مثلا جستجوی آرامش درونی یک هدف مادی نیست. اما طلب ریاست بر یک سازمان هدفی مادی است. و ما می دانیم که یک هدف مادی چه زمانی برآورده می شود یا نمی شود.

یک هدف خوب نباید سهل الوصول باشد. باید بسیار با ارزش بوده و ارزش جنگیدن داشته باشد. وگرنه با چنین جمله ای روبرو می شود: ” من آدم جنگنده ای هستم اما تو ارزش جنگیدن رو نداشتی!” هیچکس نمی خواهد فیلمی را ببیند که هدف نهایی قهرمان آن پیدا کردن دسته کلید خانه اش است. برای هر هدفی باید موانعی درخور همان هدف قرار داده شود. موانعی چالش برانگیز که نه تنها نمود بیرونی دارند بلکه کاراکتر باید برای رسیدن به آن بر نقاط ضعف درونی خود نیز فائق آید.

2- انگیزه

حال که به کاراکتر هدفی مشخص دادید، باید از خود سوال کنید که چرا باید کاراکتر به آن هدف برسد؟ انگیزه اش چیست؟ آیا این انگیزه معقول است؟ هر چه انگیزه شخصی تر باشد، بهتر است. برای همین فیلمهای زیادی داریم که در آن خانواده قهرمان را می‌دزدند. هیچ چیز شخصی تر و انگیزه بخش تر از این نیست. یک انگیزه عمیق مخاطب را با کاراکتر مرتبط می‌سازد.

3- پیشینه یا پیش داستان

به هر آنچه قبل از آغاز فیلم برای کاراکتر رخ داده، پیش داستان می‌گویند.  این پیشینه کمک می‌کند، کنش و واکنش کاراکترها در موقعیت‌های مختلف برای نویسنده قابل پیش بینی باشند. مثلا اگر تجربه طلاق والدین را داشته باشند، به احتمال زیاد از ازدواج می‌هراسند.

gif130

دوره جامع و حرفه ای فیلمنامه نویسی

4- جهان بینی، رفتار و کردار

هر کس جهان بینی و رفتار و افکار و احساسات مربوط به خود را دارد که به پیشینه داستان زندگی او باز می‌گردد. زنی که بارها مورد خیانت دوست پسرهای قبلی اش قرار گرفته، طبیعتا دید خوبی نسبت به مردها نخواهد داشت. از پیش داستان برای تعیین این موارد بهره ببرید.

5 – کنش‌های آشکارساز

زبان اصلی سینما تصویر است نه دیالوگ. شما بیشتر کاراکترها را بر مبنای اعمال ظاهریشان قضاوت می‌کنید نه دیالوگ‌ها و ذهنیتشان. فردی را تصور کنید که هر شب، خواب ارتکاب به قتلی را می‌بیند و دائم در فکر کشتن و روش‌های مختلف هلاک انسان‌هاست. اما هیچوقت اینکار را انجام نمی‌دهد. چون می‌داند اشتباه است. و شخصیت دیگری را تصور کنید که شب‌ها مثل بقیه خواب‌های نرمال می‌بیند و ناگهان یک روز چاقویی برداشته و یک نفر انسان بیگناه را در حد مرگ چاقو می‌زند. حالا بگویید شخصیت شرور کیست؟

شخصیت شرور از دید تماشاچی کسی است که مرتکب عملی شیطانی شده است. مخاطب به ذهنیات او کاری ندارد. این یک رمان نیست. این یک فیلمنامه است. فیلمنامه اثری است کاملا تصویری و جایی برای ذهنیات وجود ندارد.

 ادامه دارد…

  1. مطالب بسیار اموزنده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 8 =

Next