توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

پیش داستان کاراکترها

  • پیش داستان کاراکترها
  • نظرات

پیش داستان کاراکترها

وقتی در حال شخصیت پردازی برای فیلمنامه تان هستید، باید آگاه باشید که آنها زیر بته و خود رو به عمل نمی‌آیند! محیط زندگی و طرز تربیت ایشان است که به شخصیت آنها شکل می‌دهد. یک مرد 40 ساله در سده 18 میلادی در انگلستان با یک مرد 40 ساله معاصر در همین مکان، زمین تا آسمان متفاوت است. اگر می‌خواهید پی به خصوصیات یک کاراکتر ببرید، باید پیش داستان و گذشته او را بدانید. پیش داستان مانند یک پارچ آب است و کاراکتر چون آبی در این پارچ. همانطور که آب در پارچ شکل فیزیکی همان پارچ را می‌گیرد، خصوصیات کاراکتر نیز تابع پیشینه اوست.

درون و بیرون او را به خوبی بشناسید. هر چه در هنگام خلق کاراکتر و تحلیل آنها زمان بیشتری بگذارید، در مورد آنها بیشتر خواهید دانست. هر چه بیشتر در مورد آنها بدانید، کار کردن با آنها راحت تر می‌شود. تا آنجا که می‌توانید براحتی حدس بزنید کاراکتر در فلان موقعیت چگونه عمل می‌کند. باید به خاطر بسپارید، طرز برخورد یک کاراکتر خاص با هر کدام از موانع (فیزیکی، جا به جایی موقعیت، ارتباطی، سوء تفاهم زا، خواسته‌های ارضا نشده) یکسان نیست.

پیشینه فرهنگی

وقتی در حال طرح ریزی یک کاراکتر هستید، می‌توانید تاثیرات فرهنگی متنوعی را در نظر بگیرید.

تاثیرات نژادی: یک ایرلندی آمریکایی چه تفاوتهایی با یک ایتالیایی آمریکایی دارد؟ به نحوه سخن راندنشان بیاندیشید. فلسفه زندگی شان، رفتارهایشان، برخوردهایشان چگونه است؟

تاثیرات اجتماعی: طبقه مادی کاراکتر شما چیست؟ مرفه است یا از یک خانواده فقیر می‌آید؟

تاثیرات مذهبی: کاراکتر شما پیرو ایدئولوژی خاصی می‌باشد؟ بودایی، یهودی، مسیحی، مسلمان، بی خدا یا ندانم گرا؟ نمود رفتاری اختلاف مذهبی ایشان با سایرین چگونه است؟ در موقعیت‌های اخلاقی چگونه عمل می‌کنند؟

تاثیرات تحصیلی: سطح سواد کاراکتر چه می‌باشد؟ در چه رشته ای تحصیل کرده اند؟

دوره زمانی

بسیاری از فیلمنامه نویسان دوره معاصر را بر می‌گزینند. دلیل آن نیز کاملا واضح است. مخاطب امروزی طبیعتا بیشتر با خصوصیات فرهنگی امروزه مانوس می‌باشد و همچنین نیاز به تحقیقات برای نویسنده در خصوص این دوره از سایر دوران کمتر خواهد بود.

قرار دادن دوره زمانی در آینده آنچنان مشکل نیست اما دوره زمانی گذشته کمی ‌سخت است. باید در نظر داشته باشید که نحوه سخن گفتن در دوره‌های زمانی با عصر حاضر و سایر دوران پیشین متفاوت است. دایره واژگان، ریتم، معانی کلمات و حتی فحش‌ها در هر دوره متفاوتند. همچنین لباس‌ها، ساختمان‌ها و کلیه تجهیزات و امکانات. بنابراین چنانچه می‌خواهید فیلمنامه فاخری بنویسید، باید تحقیقات گسترده ای در مورد آن دوره زمانی انجام دهید. مخاطب تیزهوش امروزی بلافاصله متوجه گاف‌های نویسنده‌ها و فیلمنامه نویسان در این خصوص خواهد شد و این به اعتبار کل اثر لطمه زیادی می‌زند.

موقعیت مکانی

یک فیلمنامه که داستان آن در شهر نیویورک رخ می‌دهد بدون شک با داستانی که در جزایر ‌هاوایی رخ می‌دهد متفاوت است. بسیار آسان تر است که لوکیشن‌های داستان به گونه ای انتخاب شوند که برای شما آشنا و ملموس باشند. به جای آنکه لوکیشنی باشد که تاکنون آن را ندیده اید. با اینحال با تحقیقات مفصل در مورد آن لوکیشن ناشناخته نیز می‌توان از این نقص صرفنظر کرد. باید بدانید که موقعیت مکانی در نوع پوشش، رفتارها، لهجه‌ها و روند زندگی افراد تاثیر بسزایی دارد و باید در فیلمنامه لحاظ شود.

پیشه کاراکتر

معمولا پیشه کاراکتر تاثیر بسزایی در روند داستان خواهد داشت. چه مستقیم و چه غیر مستقیم. یک کشاورز طبیعتا ریتم زندگی متفاوتی نسبت به یک دلال بورس دارد. یک مدل لباس، بیشتر به سر و وضع خود می‌رسد تا یک مامور پست. بسته به نوع شغل، کاراکتر مهارتهای مربوط به آن پیشه را خواهد داشت. باید توجه داشت که شغل و پیشینه کاراکتر با هم مرتبط می‌باشند. بنابراین حتما باید در مورد شغل او اطلاعات کافی داشته باشید.

مصاحبه خیالی با کاراکتر

شاید یک مصاحبه خیالی با کاراکتر بتواند به طرز شگفت انگیزی شما را در یافتن پیشینه او یاری رساند. فرض کنید او کسی است که برای اولین بار می‌بینید و می‌خواهید با او آشنا شوید. شروع سوالات می‌تواند اینگونه باشد: ” چکار می‌کردی اگه…؟ “

برای آشنا شدن با خصوصیات کلی و جزئی کاراکتر، نیاز به تحقیقات گسترده دارید. بدون تحقیق و مطالعه مطمئن باشید کاراکتر ضعیفی خواهید داشت. حتی اگر آن کاراکتر خودتان باشید ! …

در ادامه با روند تحقیقات در خصوص کاراکترها آشنا خواهید شد..

 ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهار =

Next

مقالات مرتبط