توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

پلات کلاسیک در داستان اسباب بازی

  • پلات کلاسیک
  • نظرات

[layerslider id=”34″]

———————————————————————————————————–

پلات کمانی و طراحی کلاسیک

برای معرفی معماری بنیادین روایات و داستانها، باید از قدیمی‌ترین پلات آغاز کنیم. پلات کمانی. این پلات را با نامهای زیاد دیگری نیز معرفی می‌کنند :

پلات کلاسیک، سفر قهرمان، پلات هدف محور

در مقدمه تفاوت میان پلات و ساختار شدیم. حالا می بایست بیشتر با پلات آشنا شویم:

پلات کمانی پلاتی است هدف محور. ” در گام به سوی اعتلا یا سقوط، یک حادثه تعادل زندگی کاراکتر را از بین می‌برد و انگیزه ای خودآگاه یا ناخودآگاه را در وی ایجاد می‌کند تا به هر نحوی این تعادل را به زندگی بازگرداند. بنابراین وارد ماجرا و ماموریتی بر ضد نیروهای آنتاگونیست ( داخلی، شخصی، بسیار شخصی ) می‌شود. “شاید به آن برسد و شاید هم نه” (مک کی). نمونه آثار اینگونه پلات در سینما فراوان است : پدرخوانده، داستان اسباب بازی، بازگشت به گذشته، جنگ ستارگان، هری پاتر، هملت، ادیسه و…

داستانی که با این پلات طرح ریزی می‌شود دارای 11 قسمت اصلی می‌باشد. که شرح آن در ادامه خواهد آمد. همراه با توضیحات مثال کاملی از فیلم «داستان اسباب بازی» که برای روشن تر شدن مطلب کنار هر قسمت نگاشته می شود.

11 گام داستانی در پلات کمانی

پرده اول

دنیای عادی : دنیای پیرامون و زندگی همیشگی و معمولی قهرمان داستان

برای اشاره به این مرحله اساتید دیگر از نام های ذیل استفاده می‌کنند :

  • شناخته شده
  • مقدمات
  • وضع موجود
  • آگاهی محدود.

اولین تصاویر فیلم، معرفی اندی و اسباب بازی مورد علاقه اش کلانتر وودی (پروتاگونیست) می‌باشد. در همان دقایق ابتدایی دنیای عادی وودی معرفی می‌شود و دنیای او اتاق اندی است. صاحب او. در دقیقه چهارم، قلاب داستان را می‌گیریم: اسباب بازی ها جان می‌گیرند. در این مرحله است که ما با شخصیت های اصلی آشنا می‌شویم: آقای کله سیب زمینی، سگ خوش تیپ، بو پیپ و… . روابط پایه گذاری می‌شوند. وودی رهبر همه است. پیچیدگی دنیای آنها زمانی بیشتر می‌شود که اولین مانع ظهور می‌کند. و به ما اجازه می‌دهد با واکنش های وودی در دنیای عادی آشنا شویم. مانع، جشن تولد اندی است و ماموریت اینست که اسباب بازی ها بفهمند رقیب جدیدشان که هدیه تولد اندی است، کیست و آیا حضور او جای نگرانی دارد یا خیر. این حرکت آنها، هسته احساسی داستان را رونمایی می‌کند: بزرگترین ترس هر اسباب بازی اینست که جایگزین شود و اندی دیگر او را دوست نداشته باشد. در دوازده دقیقه اول در این فیلم، دنیای داستان کاملا معرفی می‌شود، و موانع و حادثه انگیزنده معرفی می‌شود.

دعوت به ماجراجویی: چیزی در زندگی قهرمان داستان تغییر می‌کند و او را ناگزیر از واکنش می‌سازد

نام های دیگر:

  • حادثه انگیزنده
  • دعوت به کنش و عمل
  • کاتالیزور ( تسریع کننده)

در دقیقه چهاردهم، “باز” را می‌بینیم. بله، پدیده جدیدی آمده که دنیای عادی داستان را مختل کرده است. این همان نقطه دعوت به ماجرای داستان است. در داستان اسباب بازی، این دعوت، دعوت به ماموریت خاصی نیست، اما یک کاتالیزور برای اختلال در دنیای عادی وودی (پروتاگونیست) است. وودی می‌گوید این اسباب بازی جدید قرار نیست و نمی‌تواند چیزی را تغییر بدهد و مخاطب حالا وارد ماجرا می‌شود.

مطالعه قسمت بعدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

Next

مقالات مرتبط