توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

دعوت به عمل و پذیرش یا عدم پذیرش آن حادثه محرک

  • دعوت به عمل و پذیرش یا عدم پذیرش حادثه محرک
  • نظرات

ادامه از مقاله قبل

دعوت به عمل و پذیرش یا عدم پذیرش آن (صفحات 10-12 تا 25)

به دنبال حادثه محرک، در داستان زمانی بوجود می‌آید که کاراکترها، مخصوصا کاراکتر اصلی، باید تکلیف خود را با اطلاعات جدیدی که از حادثه محرک به دست آمده روشن کنند و جهت گیری خود را آشکار سازند. در این مرحله آنها بیشتر می‌گردند و پرس و جو می‌کنند. دنیای آنها نشان داده می‌شود و گاه عدم هماهنگی آنها با این دنیا نیز نشان داده می‌شود.

حادثه محرک یک طنین ویژه و متفاوت برای کاراکتر اصلی می‌باشد. حتی اگر او در وهله اول متوجه رخداد آن نشود. حادثه محرک آغاز یک تغییر بزرگ است. زمانی که بالاخره قهرمان متوجه آن می‌شود، زمان چرخش و ظهور المان دوم یعنی دعوت به عمل در فیلمنامه می‌باشد.

دعوت به عمل: مثل دمیدن در شیپور شکار می‌باشد. و کاراکتر اصلی بسته به اهداف و سرشت درونی اش یا این دعوت را اجابت می‌کند یا آن را نمی‌پذیرد.

در این مرحله اکثر قهرمانها از ادامه ماجرا سرباز می‌زنند. یا اینکه فکر می‌کنند مشکل با راه حل آسانتری قابل حل است. اما چرا اغلب اینگونه رفتار می‌کنند؟ چون این طبیعی‌ترین واکنش انسان باهوش به مشکلات است. انسانها اکثرا از تغییرات کلی می‌هراسند. مشکلی که از حادثه محرک آغاز می‌شود معمولا یکی از نقاط ضعف اصلی قهرمان را نشانه می‌رود. بنابراین معمولا آن را نمی‌پذیرند یا آن را نادیده می‌انگارند. این سکانس می‌تواند حاوی یک یا چند صحنه باشد. در این سکانس باید نشان دهید که قهرمان سعی دارد به دنیای عادی خودش بازگردد.

از نظر دراماتیک بهتر است کاراکتر اصلی (برای شکل دهی درگیری و تنش درونی) ابتدا دعوت را رد کند و یا به نحوی از شرکت در ماجرا سرباز زند یا اصلا دیگرانی مانع ورودش به ماجرا شوند (درگیری بیرونی)

از لحاظ زمانی، هوشمندانه است که این مرحله در دقیقه 10-12 تا 25 فیلم رخ دهد. به چند مثال در ادامه توجه کنید:

بیگانه

دعوت: گروه به روی سیاره می‌نشیند و یک سفینه فضایی بیگانه اسقاط شده را کشف می‌کند.

پاسخ به دعوت: گروه، سفینه متروکه را جستجو می‌کنند و در نتیجه انباری از لارو موجودات بیگانه را می‌یابند.

پرتقال کوکی

دعوت: جورجی که می‌خواهد خودش را به عنوان رئیس به الکس تحمیل کند، پیشنهاد می‌دهد باند شان دست به یک سرقت واقعی بزند.

پاسخ به دعوت: در یک اقدام تند در جهت مخالف، الکس به جورجی و دیم حمله می‌کند تا به آنها نشان دهد که رئیس کیست.

جری مک گوایر

دعوت: جری یادداشت خود را برای تمام کارکنان و همکارانش می‌فرستد

پاسخ به دعوت: یادداشت عمومی ‌می‌شود اما همکارانش فکر می‌کنند که او دیوانه شده است.

این دعوت بازتابهایی در پی دارد. که در هر کدا،م کاراکترها مفهوم واقعی این دعوت را در می‌یابند و همینطور نتیجه عدم پذیرش آن یا پذیرش آن.

 ادامه مطلب …

آموزش کامل فیلمنامه نویسی – کلیک کنید

نرم افزار جامع فیلمنامه نویسی فیلامون – کلیک کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + پنج =

Next

مقالات مرتبط