توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

سه خصوصیت ویژه نقطه عطف دوم

  • سه خصوصیت ویژه عطف دوم
  • نظرات

سه خصوصیت ویژه عطف دوم

نکته کلیدی در اجرای این نقطه چیست؟ این عبارت مهم را به خاطر بسپارید: « مجموعه ای از صحنه‌های دردناک توام با بار احساسی زیاد، که به گونه ای قهرمان را به هدفش نزدیکتر می‌کنند. حتی اگر در ظاهر، هدف برای او دست نایافتنی به نظر رسد.»

سه جزء اساسی برای خلق این نقطه وجود دارد.

1- درد

2- احساسات

3- پارادوکس

به این نقطه، نقطه شکست بزرگ می‌گویند. پایین ترین حالت احساسی قهرمان در همین قسمت رخ می‌دهد. هر چه سطح و حالت احساسی قهرمان در این نقطه شکننده تر و ضعیف تر باشد، به معنی فرصت بیشتر نویسنده برای کاوش در اعماق کاراکتر، تاثیر بیشتر او بر داستان و مخاطبین می‌باشد. لحظه ای که باید به شدت به او آسیب زنید.

وقتی در پرداخت این نقطه موفق شوید، احتمال گم شدن در بیابان پرده دوم کمتر خواهد شد.

در خلال این جلسه، مثال‌های مختلفی از انواع فیلم و در انواع ژانر خواهیم آورد.

نکته: با اینکه عطف دوم با عنوان شکست بزرگ شناخته می‌شود، اما در برخی موارد، نویسنده‌ها از پیروزی قلابی استفاده می‌کنند. یعنی قهرمان به دلیل موفقیت ظاهری و ناپایدار، به ظاهر در بالاترین سطح احساسی قرار دارد. حال آنکه بعدا اوضاع تغییر می‌کند. اگر حتی می‌خواهید از این روش استفاده کنید، باز هم خواندن موارد این جلسه کارگشا خواهد بود.

3 خصوصیت ویژه برای عطف دوم

نقطه عطف دوم یکی از مرموزترین موضوعات در فیلمنامه نویسی است. اگر در اینترنت به جستجوی مقالات مربوط به آن بپردازید، به احتمال زیاد به جز چند نکته کلی چیز دیگری عایدتان نمی‌شود. یکی از نکات اساسی در مورد آن اینست که این نقطه شامل یک مجموعه از رویدادهای داستانی است تا اینکه صرفا یک حادثه باشد.

اما گردآوری این مجموعه حادثه‌های داستانی باید سه خصوصیت زیر را شامل باشند تا بتوانید راحت تر این جز اساسی فیلمنامه داستان خود را تشخیص دهید:

1-         این لحظه باید دردناک باشد.

2-         از نظر احساسی تاثیر شدیدی داشته باشد.

3-         پارادوکس در آن وجود داشته باشد.

از میان 3 خصوصیت مذکور، دومی ‌‌از همه مهمتر است که بزودی به آن می‌رسیم.

 ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

Next

مقالات مرتبط