- روش های ساخت شخصیت قوی در فیلمنامه
- نظرات
ادامه روش های خلق کاراکتر در فیلمنامه
6- قابلیت رشد بالقوه
مسلما یک آدم بی نقص، کاراکتر حوصله سر بری خواهد بود. آنها همه چیز را در حد کمال دارند و اصلا نیازی نیست در مورد آنها داستانی بیان شود. آنها آنقدر کاملند که هر هدفی برایشان قابل وصول است. برای رسیدن به هدف، سختی زیادی نمیکشند چون نقص زیادی ندارند. این یعنی کمبود تنش. بنابراین یا باید هدف را بسیار غیرممکن طرح کنیم یا باید شخصیت را با نقصهایی مرتبط با وصول به آن هدف طراحی کنیم.
7- باور کاراکتر برای مخاطب
تفاوتهای فاحشی میان کاراکترهای داستانی و اشخاص واقعی وجود دارد. یک کاراکتر داستانی، فردی است که بخشی از زندگی او برای رسیدن به یک هدف خاص در داستان دنبال میشود. در حالیکه افراد در زندگی معمولی با مشکلات زیادی دست در گریبانند و معمولا روی یک مشکل خاص تمرکزی وجود ندارد.
با اینحال راههایی برای توجیه پذیر کردن کاراکترها و تطابق آنها با دنیای واقعی وجود دارد. کاراکتر باید احساسات انسانی داشته باشد. بگذارید وحشت زده شوند یا با عصبانیت فریاد بزنند. باید واکنشهای انسانی داشته باشند. یادتان باشد انسانها گاه احساساتشان را بروز میدهند و گاه پنهان میسازند. از هر دو خصیصه استفاده کنید. هر کاراکتری روی خوب و روی بد دارد. قابل باور بودن شخصیت، یعنی خاکستری بودن رنگ او. نه سفید سفید و نه سیاه سیاه.
8- جزئیات
این جزئیات هستند که زندگی را فرم و شکل میبخشند. سبک رفتاری، تغییرات ناگهانی، عادات، خصیصههای ذاتی و نقصها از یک کاراکتر، یک انسان میسازند. (در ادامه به جزئیات کاراکتر خواهیم پرداخت)
9- تحقیقات
برای خلق شخصیتهای قوی باید زمان و حوصله زیادی صرف کنید. این به معنای تحقیقات زیاد است.
10- کاراکترهای مکمل قوی ( کاراکترهای اصلی)
فقط خلق یک شخصیت قوی کافی نیست. فراموش نکنید یک شخصیت قوی بین چندین شخصیت ضعیف نمود چندانی نخواهد داشت. باید به همان اندازه که برای کاراکتر اصلی وقت میگذارید در همان حد یا نزدیک به آن، برای سایر کاراکترها نیز زمان صرف کنید. مخصوصا کاراکتر ضد قهرمان.
برای درک بهتر شخصیتها، اولین کار مطالعه و مشاهده است. فیلم ببینید، فیلمنامه بخوانید، کتاب بخوانید، به موسیقی گوش دهید، کارهای هنری را مشاهده کنید. بیرون بروید و با آدمهای جدید ملاقات کنید.
[layerslider id=”41″]
تهیه لیست خصوصیات کاراکتر:
این لیست، یک گزارش اولیه در مورد خصوصیات فیزیکی و روحی پیشینه کاراکتر است. در این مرحله نیازی نیست در عمق شخصیت وارد شوید. فقط میخواهید خیلی سطحی بدانید او کیست. یادتان باشد قرار نیست این خصوصیات در فیلمنامه عینا ذکر شود. بلکه باید نتیجه این خصوصیات در کنشها و واکنشهای کاراکتر لحاظ شود. حتی دلیلی وجود ندارد تا بخواهید خصوصیات فیزیکی را در متن فیلمنامه ذکر کنید. مگر آنکه الزامی وجود داشته باشد.
- اقوام درجه یک
- دوستان صمیمی
- شغل
- موقعیت اجتماعی
- وضعیت مالی
- عادات
- طرز پوشش
- سن
- محل تولد
- محل زندگی
- نقاط قوت
- نقاط ضعف
- بزرگترین شکست زندگی اش
- بزرگترین پیروزی زندگی اش
- امیدهایش
- ترسهایش
- موارد متفرقه
- نام
چنانچه این لیست تقریبا کامل شود، به خلق یک کاراکتر ماندنی نزدیک خواهید شد. همانطور که میبینید نام کاراکتر در انتهای لیست قرار داده شده، زیرا بهتر است اول با او آشنا شوید و بعد بهترین نام ممکن را برای او انتخاب کنید.