توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

روش‌ها و مراحل ایجاد تنش احساسی (1)

  • روش‌ها و مراحل ایجاد تنش احساسی (1)
  • نظرات

ادامه از مقالات قبلی

۱۲- داستان بدون درگیری احساسی

از دو نوع تنش کلی فیزیکی و احساسی، تنشی که بیشترین تاثیر و مشکل سازترین حوادث را سبب می‌شود؛ تنش احساسی است.

این تنش احساسی است که به طرح و داستان فیزیکی شما، روند صعودی می‌بخشد. یک داستان خشک و خالی، هر چند هم که قوی باشد؛ بدون درگیری احساسی کاراکترها چندان موفق نخواهد بود. آیا داستان امیر ارسلان نامدار را تاکنون خوانده اید؟ به غیر از مواردی خاص که مربوط به قهرمان داستان و فرخ لقا می‌شود؛ باقی داستان بدون درگیری احساسی، فقط تعداد زیادی حکایت و تنش فیزیکی است. و پر از تکرار مکررات که البته سبک این نوع داستانهاست. به همین دلیل علیرغم جذاب بودن، با تکرارهای زیاد و شخصیت‌های یک بعدی و کاراکترهای غیر سمپات، داستان موفقی برای نسل امروز نیست.

روش‌ها و مراحل ایجاد تنش احساسی

تنش‌های احساسی به کاراکتر عمق می‌بخشند و کلیه مسایل داستان را در پرده طولانی دوم زنده نگاه می‌دارند، چون این تنش‌ها به آسانی قابل حل نیستند. یک تنش احساسی خوب در موارد ذیل به اوج می‌رسد:

۱- تنگنا

۲- انکار

۳- تصمیم

۴- دراما

5- دِدلاین یا ضرب العجل

6- ساسپنس یا تعلیق

۱- تنگنا:

یک تنش احساسی موفق، نباید پاسخ صریح و آسانی داشته باشد. یعنی یا آری یا خیر. و قهرمان با پاسخ آری، ۱۰۰ درصد موفق شود یا ۱۰۰ درصد شکست بخورد.

یک درگیری با پاسخ واضح،‌ اصلا درگیری نیست.

یک درگیری خوب، معمولا یک تنگنا (مصیبت) را می‌طلبد: هر دو پاسخ غلط اند. نه آری درست است و نه خیر!!

تنگناها قهرمان را سر دو راهی قرار می‌دهند. ممکن است پایان هر دو راه بن بستی باشد که قهرمان نباید از ابتدا وارد آن می‌شد. یا ممکن است پایان هر دو راه، دو نتیجه متفاوت باشند که قهرمان هر دو را با هم می‌خواهد، اما فقط می‌تواند یکی را بدست آورد. این شیوه تنش‌هایی را می‌آفریند که به آسانی قابل حل نیستند. این تنش احساسی باعث می‌شود، کاراکتر در به کند و کاو خود بپردازد و به خویشتن حقیقی اش دست یابد.

مثالی از تنگنا در بروز تنش احساسی:

در فیلم اثبات زندگی، راسل کرو نقش یک متخصص نجات گروگان را بازی می‌کند. در این داستان او باید برای بازگرداندن شوهر مگ رایان با گروگان‌گیران مذاکره کند. اما در مسیر داستان او عاشق مگ می‌شود. حالا او با یک تنگنا روبرو شده است. اگر او کارش را بدرستی انجام دهد، باید رابطه ش را با تنها زنی که عاشقش شده برهم بزند. اگر در کارش شکست بخورد، شاید به مگ رایان برسد، اما روح و وجدانش را از دست می‌دهد. ضمن اینکه ممکن است در آینده، مگ به طرز رفتار او شک کند و تردید کند که شاید او از عمد شوهرش را نجات نداده است.

بنابراین برای کاراکتر راسل کرو، پاسخ صحیحی وجود ندارد. او در هر صورت دچار شکست احساسی می‌شود. همین امر باعث عمق یافتن تنش در طول ۶۰ دقیقه پرده دوم می‌شود.

 ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =

Next

مقالات مرتبط