توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

تفاوت میان کاراکتر اصلی و فرعی

  • تفاوت میان کاراکتر اصلی و فرعی
  • نظرات

تفاوت میان کاراکتر اصلی و فرعی

3-کاراکتر اصلی

کاراکتر اصلي در درام بسیار پیچیده تر از شخصیت فرعی و تیپ می‌باشد و سرنوشت او براي بيننده بعد از پروتاگونیست در درجه دوم اهميت قرار دارد .

توضیح : گاهی اوقات در تعریف شخصیت اصلی و پروتاگونیست و آنتاگونیست ابهام ایجاد می‌شود . مثلا بعضی معتقدند پروتاگونیست همان شخصیت اصلی است . یا آنتاگونیست هم جزو شخصیت‌های اصلی می‌باشد. اما در تقسیم بندی مورد نظر ما که تجمیع نظرات اساتید می‌باشد، موارد از هم تفکیک شده اند. حتی اگر یک فیلمنامه چند شخصیت اصلی داشته باشد، باید یکی از شخصیت‌ها کمی ‌پررنگ تر از بقیه باشد. در نتیجه ما در اکثر مواقع باید پروتاگونیست مشخص داشته باشیم. پس ما به شخصیت اصلی بسیار مهم، پروتاگونیست می‌گوییم.

مثلا در فیلم مادر استاد علی حاتمی، شخصیت‌های اصلی را مادر و همه خواهران و برادران خانواده تشکیل می‌دهند، اما پروتاگونیست مادر است.

کاراکترهای اصلي يك فيلمنامه شخصیتهایی هستند كه :

  • داستان را به پيش مي برند .
  • هدف مشخصی دارند.
  • در راس داستان جاي دارند.
  • چنانچه از رويداد حذف شوند (چنانچه پروتاگونیست یا آنتاگونیست باشند)، رويداد باید هر چه سریعتر تمام شود.
  • اگر از روند داستان حذف شوند (چنانچه پروتاگونیست یا آنتاگونیست نباشند) ، تاثیر بسزایی بر روند داستان و پروتاگونیست خواهند داشت اما داستان الزاما متکی به آنها نیست و اتکای اصلی روی پروتاگونیست داستان است.

پروتاگونیست، آنتاگونیست و کلیه شخصیت‌های مکمل که حضوری پر رنگ در داستان دارند، جزو دسته کاراکترهای اصلی به شمار می‌آیند.

4-کاراکتر فرعی

كليه شخصيتهايي كه به هر نحو وارد داستان شده، تاثيري بر جاي مي گذارند يا اطلاعي ميدهند و از داستان خارج مي شوند، کاراکترهای فرعي ناميده مي‌شوند.

  • كمك به شناخت بيشتر پروتاگونیست و کاراکترهای اصلي
  • ایجاد يك يا چند داستان و موقعیت فرعي
  • با حذف آنها داستان اصلی چندان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

شخصيت‌هاي فرعي، از پيچيدگيهاي دروني کاراکتر اصلي، به دور مي باشند. يكي ازدلايل اينكه شخصيت فرعي اینگونه پرداخت مي‌گردد آن است كه رنگ و قدرت و ارزش کاراکترهای اصلي را نگيرد و باعث نشود كه حواس بيننده معطوف به پيچيدگيهاي کسی شود كه احتمالا در يك يا چند صحنه بيشتر حضور ندارد و بار حوادث را بر عهده ندارد.

شخصيتهاي فرعي پیچیده تر از تیپ و ساده تر از کاراکترهای اصلی خلق می‌شوند. آنها حد واسط تیپ و کاراکترهای اصلی هستند.

مثلا کاراکتر داماد در فیلم مادر با بازی حمید جبلی یک کاراکتر فرعی است. اما بدیهی است که تک وجهی نیست پس تیپ به حساب نمی‌آید و همینطور پیچیده هم نیست و نبود او بجز داستان فرعی به داستان اصلی لطمه ای نمی‌زند، پس کاراکتر اصلی هم نیست.

ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هجده =

Next

مقالات مرتبط