توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

نقطه میانی، پرده سوم و نمودار ماجرای قهرمان

  • نقطه میانی، پرده سوم و نمودار ماجرای قهرمان
  • نظرات

ادامه از مقاله قبل…

نقطه میانی، پرده سوم و نمودار ماجرای قهرمان

نقطه میانی: در این نقطه انرژی داستان از نظر دراماتیک جا به جا می‌شود. اطلاعات جدیدی کشف می‌شوند ( چه مثبت و چه منفی ) که قهرمان را به ادامه راه متعهد می‌کند.

نام های دیگر:

  • نقطه اوج میانی
  • لحظه روشن شدن ماجرا
  • تعهد به ادامه ماجرا
  • ادامه و پیشرفت

در الگوی”سفر قهرمان” یک نقطه میانی اصلی وجود ندارد. اما در فیلمنامه نویسی این نقطه بسیار حیاتی است. در اینجاست که انرژی فیلم ناگهان بالا می‌رود و یا ناگهان پایین می‌کشد. در “داستان اسباب بازی” انرژی ناگهان پایین می‌کشد. “باز” که تا کنون فکر می‌کرد در دنیا تک است و از سوی فضایی ها ماموریتی دارد، ناگهان خود را در یک آگهی تلویزیونی و ملعبه دست یک کودک می‌بیند و تازه می‌فهمد که یک اسباب بازی است.

در راه رسیدن به غار درون: قهرمان مدام به لحظه دستیابی به هدف نزدیک می‌شود و باید برای نبرد احتمالی آینده آماده شود ( احساسی یا فیزیکی )

نام های دیگر:

  • چالش ها و وسوسه ها
  • افتخار یا سقوط
  • مقاومت و نبرد
  • تقابل ها و موانع سنگین تر
  • آدم بدها نزدیک می‌شوند
  • افزایش تنش
  • آمادگی
  • بالاگرفتن کار
  • موانع

نقطه میانی همچنین وودی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و داستان را به سمت بخش بعد هدایت می‌کند. وودی همچنان آتش بر پا می‌کند، حال آنکه “باز” درگیر بحران روحی درونی شده است. این مرحله به گام رسیدن به غار درون یا تشدید موانع نیز معروف است.

غار درون: قهرمان با سر زمین می‌خورد. او به شدت شکست را تجربه می‌کند و با عمیق ترین ترسهایش روبرو می‌شود. به این مرحله گفتگو و آشکار سازی درون هم می‌گویند.

نام های دیگر:

  • نیمه تاریک روح
  • نقطه عطف دوم اصلی
  • نقطه اوج پرده دوم
  • بدترین تجاوز، بزرگترین حمله دشمن
  • فاجعه
  • تغییر بزرگ
  • سقوط از صخره
  • مغاک

در دقیقه 57، وودی سقوط می‌کند و داستان به مرحله بحران می‌رسد. مرحله غار درون. هم وودی و هم باز در تله گیر افتاده اند. دوستان وودی او را طرد کرده اند و او حال متوجه شده که غرورش چه بلایی سرش آورده است.

پرده سوم

آخرین تلاش: قهرمان نقشه جدیدی را برای رسیدن به هدف طراحی می‌کند.

نام های دیگر:

  • هبوط
  • چهار نعل تاختن

آخرین تلاش، درست بعد عبور از مرحله بحران اراده، برای تغییر در سرنوشت پدید می‌آید. سید، پسر بچه شرور می‌خواهد در حیاط خلوت خانه شان، «باز» را به موشکی وصل کند و او را به هوا پرتاب کرده و منفجرش کند و وودی می‌فهمد که باید هر چه سریعتر تنها دوست باقی مانده اش را نجات دهد. این گام ما را در مسیر درست این مرحله یعنی آخرین تلاش وودی و طرح یک نقشه جدید نگاه می‌دارد.

تصرف شمشیر: قهرمان با دشمن نهایی در واپسین نبرد روبرو می‌شود. اطلاعات کسب شده در مراحل قبلی برای شکست او ضروری می‌باشند.

نام های دیگر:

  • نقطه اوج
  • فتح
  • فینال
  • حادثه نهایی
  • دگرگونی

وودی با نجات جان “باز” نقشه اش را به نقطه اوج رسانده و گام تصرف شمشیر را کامل می‌کند.

بازگشت با کیمیا و اکسیر: قهرمان با ثمره فتوحاتش به خانه باز می‌گردد. او زندگی جدیدی را به عنوان فردی تغییر یافته آغاز می‌کند. و حال در دنیای عادی جدیدی زندگی خواهد کرد.

نام های دیگر:

  • دگرگونی و تغییر
  • جاده بازگشت
  • نتیجه عمل
  • زندگی جدید
  • گره گشایی
  • عواقب نهایی
  • وضعیت جاری جدید
  • بازگشت به دنیای عادی جدید

مرحله بازگشت به خانه هنوز هم تنش زاست و «وودی» و «باز» برای رسیدن به کامیون حامل اسباب ها باید ماشین را با مشقات زیادی تعقیب کنند. بعضی این صحنه را نقطه اوج نهایی دوم فیلم می‌نامند. ( مانند هیولاهای فیلم های ژانر وحشت که در آخرین لحظات فیلم دوباره زنده می‌شوند). در انتها شاهد رشد و تعالی کاراکترهای اصلی یعنی وودی و باز هستیم. وودی غرورش را کنار گذاشته و به “باز” که دوباره به خودباوری رسیده است ملحق می‌شود. باز با اینکه می‌داند یک اسباب بازی است، از خصوصیات خود برای رسیدن به کامیون استفاده می‌کند. آن دو با همفکری و همکاری دوباره به صاحب اصلی خود ملحق می‌شوند.

نمودار پلات سفر قهرمان

مطالعه قسمت قبلی

مطالعه قسمت بعدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =

Next

مقالات مرتبط