توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

نقطه عطف اول در فیلمنامه

  • نقطه عطف اول در فیلمنامه
  • نظرات

نقطه عطف اول در فیلمنامه

چیزی که در ادامه خواهید خواند ممکن است برای همیشه زندگی شما را در حوزه نویسندگی تغییر دهد. یکی از مهمترین لحظه ها در داستان شما، زمانی است که همه چیز برای قهرمان تغییر می‌‌کند. آن هنگام که هر چه قهرمان تا کنون بر اساس تجربیات زندگی اش بر آن باور داشته، ناگهان تغییر می‌کند و تغییر جهت می‌‌دهد. ناگهان گزینه های جدیدی روی میز می‌‌آید. و باعث می‌‌شود که قهرمان داستان شما با این تغییر به چالش کشیده شود و رهسپار راهی شود که تا کنون به مخیله اش هم نرسیده بود و به عنوان بخشی از این سرنوشت جدید، خواننده باید بتواند تا حدودی موانع و مخاطرات احساسی یا فیزیکی، در راه پیش روی  قهرمان داستان را حس کند ، حدس بزند و با او همراه شود.

لحظه ای که داستان شما را تغییر می‌‌دهد. لحظه ای است که داستان اصلی شما و حرکت جدی قهرمان آغاز می‌‌شود. هر چیزی که تا کنون و قبل از این نقطه انجام شده، فقط تهیه مقدماتی برای این حرکت بوده است. به این نقطه، نقطه عطف اصلی اول می‌‌گویند و به هیچ عنوان نمی‌‌توانید سرسری  از آن عبور کنید، چون بعد از حادثه انگیزنده، مهمترین نقطه داستان شماست.

این بحث آنچنان مهم است که اگر زندگی یک نویسنده را به عنوان یک داستان در نظر بگیریم، نقطه عطف اول داستان زندگی حرفه ای او درک این جلسه آموزشی و فهم این اصل مهم در داستان پردازی است. چون اگر متوجه این اصل نشود، به احتمال بسیار زیاد هیچگاه قادر به نوشتن و آنگاه فروش داستان خود نخواهد بود. وقتی با این مفهوم آشنا شوید و در پرداخت آن مهارت پیدا کنید، در قلمرو معماری داستان اسم و رسمی به هم می زنید و صاحب قسمتی از این قلمرو خواهید شد. این دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌‌شود روزی آثار شما چاپ شوند یا ساخته شوند. این یک گزینه جدید روی میز نویسندگی شماست و راه جدیدی پیش روی شماست. و تنها چیزی که شما را در این راه ایستاده و مقاوم نگاه می‌‌دارد، درک و فهم این اصل است.

اکنون در این بخش نوبت بررسی تخصصی تر حادثه کلیدی و واکنش کلیدی است که این هر دو ، نقطه عطف اصلی اول را تشکیل می‌دهند. عبارت اصلی به این دلیل آورده می‌شود که یک فیلمنامه قرار نیست الزاما محدود به دو نقطه عطف باشد.‌ این تعداد ممکن است بسیار بیشتر باشند. مثلا حادثه انگیزنده، یا همان حادثه محرک، در صورتی که واکنش قهرمان را در پی داشته باشد و در نتیجه باعث چرخش (هر چند جزئی) داستان شود، یک نقطه عطف است. اما از لحاظ اهمیت ، دو نقطه هستند که در هر فیلمنامه باید از سایر نقاط عطف متمایز باشند. ما این دو نقطه عطف را نقاط عطف اصلی می‌نامیم.

[layerslider id=”41″]

در این جلسه ابتدا با مفهوم نقطه عطف آشنا می‌شویم. همانطور که می‌دانید، بسیاری از فیلمنامه نویسان گاه در شناخت تفاوت بین 1- حادثه انگیزنده ، 2- حادثه کلیدی  3- نقطه عطف اول اصلی 4- واکنش کلیدی، دچار مشکل اند یا در بدترین حالت اصلا تفاوتی بین آنها قائل نمی‌شوند.‌ پس برای تعریف مفهوم نقطه عطف اول اصلی، تفاوت بارز آن با حادثه انگیزنده  و تفاوت مرزی و باریک واکنش کلیدی با حادثه کلیدی را بررسی می‌کنیم. اینگونه بسیار منطقی تر و با دیدی بازتر با این نقطه عطف مهم اصلی آشنا می‌شویم. سپس مستقیماً به سراغ نقطه عطف اول می‌رویم. در تمام این مدت آنقدر مثال های مختلف از سینما و ادبیات خواهیم آورد که مطلب کاملا روشن شود و تمام ابهامات برطرف شود.

بعد از شناسایی نقطه عطف1: ( حادثه کلیدی + واکنش کلیدی) ، ما به ذکر نکاتی که باید در بازه زمانی بین حادثه کلیدی و واکنش کلیدی رعایت شود می‌پردازیم.

در ابتدا سه محتوای کلی برای حادثه کلیدی منجر به واکنش کلیدی در نظر می‌گیریم و از ترکیب این سه، 7 تغییر جهت برای داستان در نظر می‌گیریم.

سپس تعدادی از استراتژی های رایج برای کاراکتر اصلی در این بازه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

و در نهایت با سوالاتی که به صورت چک لیست برای کنترل این نقطه آماده کرده ایم مواجه خواهید شد.‌ چک لیستی کامل که ابتدا با 4 سوال بسیار حیاتی و سپس با 10 سوال تکمیلی، فیلمنامه خود را کنترل خواهید کرد.

بانک مقالات فیلمنامه نویسی – کلیک کنید 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + پنج =

Next

مقالات مرتبط