توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

قانون هم ارزی صفحات و زمان فیلمنامه؟

  • یک صفحه = یک دقیقه ؟؟؟
  • نظرات

[layerslider id=”34″]


قانون یک صفحه برابر یک دقیقه در فیلمنامه نویسی

با توجه به ابهام پیش آمده برای برخی کاربران، در خصوص لزوم هم ارزی تعداد صفحات و زمان فیلمنامه، توصیه می کنیم مقاله زیر را با دقت و تامل مطالعه فرمایید. 

سوال : وقتی من یک صحنه جنگی یا اکشن پر تحرک می نویسم، فقط یک پاراگراف فیلمنامه من معادل یک دقیقه از زمان فیلم میشه، در حالیکه برعکس، اگه یک صفحه دیالوگ بنویسیم و کاراکتر من هم سریع حرف بزنه، در عرض ده ثانیه کل دیالوگ در فیلم جمع بندی میشه. پس یه سوالی پیش میاد … این قانون یک دقیقه فیلم برابر یک صفحه فیلمنامه درسته یا نه؟

مثلا یک فیلمنامه 120 صفحه ای با این وضعیت ممکنه یک فیلم 90 دقیقه ای بشه؟

دلیل اصلی من برای طرح این سوال اینه که من می خوام یک فیلم با بودجه کم بسازم و به من توصیه شده که زمان 90 دقیقه ای و کمتر از 90 دقیقه برای این ردیف فیلم ها مناسب تره. (با حجم دیالوگ زیاد و لوکیشن کمتر)

با توجه به تجربه ساخت فیلم های کوتاه و همینطور شغل اصلی من که تدوینگر هستم، گاهی دیدم که یک فیلمنامه 90 صفحه ای در تدوین تقریبا 60 صفحه شده و یا مثلا فیلمنامه 164 صفحه ای کوین اسمیت با نام (CLERKS) به دلیل دیالوگ محور بودن در نهایت 90 دقیقه شده.

می خوام بدونم آیا راه دقیق اینکه بفهم فیلمنامه من دقیقا چقدر طول میکشه وجود داره یا نه؟ فیلمنامه نویس های حرفه ای چطور می تونن پی به این قضیه ببرن که آیا فیلمنامه شون به اندازه کافی طول میکشه یا نه؟

پاسخ :

حس شما در خصوص هم ارزی کامل بین صفحات فیلمنامه و دقایق یک فیلم سینمایی درست است. همچنین اگر دقت کرده باشید، غالبا فیلمنامه های 120 صفحه ای معادل 2 ساعت زمان (120 دقیقه) می برند. و سوالی پیش می آید که چگونه نویسندگان حرفه ای این هم ارزی را بوجود می آورند؟

جان آگوست می گوید در سینمای حرفه ای هالیوود، همه به این نکته آگاهند. برای همین یکی از وظایف بسیار مهم شغل “ناظر فیلمنامه” که کاری بسیار دشوار هم می باشد، تعیین مدت زمان فیلمنامه در مرحله پیش تولید است. معمولا او با یک کرنومتر، فیلمنامه را با دقت مطالعه می کند و زمان هر دیالوگ و صحنه را می سنجد و در نهایت زمان های بدست آمده از کرنومتر را با هم جمع می کند تا مدت زمان فیلمنامه را تخمین بزند. 

این روش تا چه حد دقیق است؟ این روش بستگی به میزان آگاهی ناظر فیلمنامه به روش و استایل کارگردان اثر دارد. مثلا آنگ لی در فیلم کوهستان بروک بک از شات های عمیق و طولانی برای جمع آوری گله توسط قهرمانان فیلم استفاده می کند اما ممکن است یک کارگردان دیگر لزومی در این کار نبیند و فقط در همین مورد، یکی دو دقیقه اختلاف زمانی با دو کارگردان مختلف بوجود آید. 

توصیه می کنیم قبل از ارائه فیلمنامه به ناظر فیلمنامه برای تخمین مدت زمان، از کرنومتر استفاده کنید. دیالوگ ها را با صدای بلند بخوانید. برای توصیفات صحنه و اکشن ها یک توصیه اینست که وقتی آنها را می خوانید، کلمات را شمرده شمرده و کش دار مطالعه کنید. اما توصیه حرفه ای تر اینست که ابتدا توصیف صحنه را بخوانید و سپس کرنومتر گرفته ، با تصویرسازی زمان را تخمین بزنید که مسلما روش آخر دقیق تر است اما نیاز به ذهنی بسیار آماده تر و تصویرسازتر دارد. این روش اگر خودتان کارگردان اثر هم هستید موثر تر جواب خواهد داد.

قانون کلی : در فیلمنامه هایی با اکشن و توصیفات صحنه زیاد، معمولا تعداد صفحه کمتر اما مدت زمان طولانی تر فیلم را داریم. 

در فیلمنامه های با دیالوگ زیاد، معمولا با تعداد صفحه زیادتر اما مدت زمان کوتاهتر فیلم مواجه هستیم. 

این مورد به ژانر اثر نیز بستگی دارد. مسلما فیلمنامه یک داستان اکشن در مقایسه با یک کمدی عاشقانه از حجم صفحات کمتر و مدت زمان طولانی تر برخوردار است.

بنابراین هیچگاه نمی توان ادعا کرد یک صفحه دقیقا معادل یک دقیقه از یک فیلم است. اما این قانون با میانگین گیری از تعداد زیادی از فیلمنامه های تهیه شده بدست آمده است و یک تقریب کلی است. متاسفانه بعضی از تهیه کننده ها و یا نهادهای سازنده فیلم شاید تنها اسم این قانون را شنیده باشند و به همین نکته سطحی اکتفا می کنند. بنابراین اگر شما یک فیلمنامه 60 صفحه ای به آنها تحویل دهید، ممکن است تصور کنند این فیلمنامه چگونه می خواهد به 90 دقیقه در اجرا برسد. یا بالعکس فیلمنامه ای 180 صفحه ای دارید و آنها را دچار ترس و وحشت می کنید که آیا یک فیلمنامه 3 ساعته دارید؟ (در حالیکه خودتان قبلا با روش کرنومتر یا به طریق ذهنی حدس و تخمینتان 90 تا 120 دقیقه است) توصیه ما اینست که با توجه به حرفه ای بودن یک فیلمنامه نویس، مخصوصا اگر کارگردان اثر هم نیستید، باید کاری کنید که خواننده فیلمنامه در همان اولین برخورد با فیلمنامه شما جا نخورد. برای فیلمنامه 60 صفحه ای خود در توصیفات صحنه جزئیات بیشتری بگذارید. حتی چند صحنه را اضافه کنید که مطمئن هستید با حذف آن مشکلی برای فیلم بوجود نمی آید. برای فیلمنامه 180 صفحه ای، تا می توانید توصیفات صحنه را خلاصه سازی کنید. اگر دیالوگ هایی بیش از 5 خط (خطوط مطابق استاندارد مقاله فرمت فیلمنامه یا نرم افزار سناریست) دارید، تا می توانید خلاصه سازی کنید. سعی کنید حاصل کار به نوعی جمع شود که تعداد صفحات برای خواننده اصلی شوک آور نباشد. مطمئنا شما نمی خواهید در همان برخورد اول از آنها امتیاز منفی بگیرید.

در زیر به نمونه ای از تعداد صفحات و زمان فیلم نهایی متناظر آن اشاره می کنیم:

1- عروس مردگان : 73 صفحه – 76 دقیقه

2- فرشتگان چارلی : 120 صفحه – 96 دقیقه

3- چارلی و کارخانه شکلات سازی : 128 صفحه – 115 دقیقه

ادامه مطلب – مطالعه مقالات فیلمنامه نویسی (کلیک کنید)

  1. می شه بگید فاصله بین خطوط باید چند باشه؟
    با تشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یک =

Next

مقالات مرتبط