توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

فلش بک و المانهای آن

  • المانهای یک فلش بک
  • نظرات

ادامه از مقاله قبل

ت: بازگشت پلکانی به زمان گذشته:

برعکس شیوه قبل، در این شیوه روایت به صورت تدریجی از زمان حال به گذشته بازمی‌گردد.

“پسر رو به روی مرد می‌نشیند و…”

“پسر ترمز اتومبیل مرد را دستکاری می‌کند و…”

“پسر از دانشکده افسری بعلت عدم اطاعت از دستورات مافوق اخراج می‌شود و…”

” پسر زیر برف ایستاده و منتظر آمدن مرد است”

توجه: محرک بازگشت باید متناسب با محرک حال روایت باشد تا بتوان روایت را به جلو پیش برد. یعنی برای انتقال به گذشته، باید اتفاقی رخ دهد و این اتفاق ضمن جذابیت و پیش راندن داستان، با گذشته ای که می‌خواهید به تصویر بکشید تناسب داشته باشد. مثلا اگر می‌خواهید از زمان حال به زمانی که پسر ترمز اتومبیل را دستکاری می‌کند بروید، می‌توانید مثلا نشان دهید که او در زمان حال، مشغول رانندگی و انتقال پدر به بیمارستان است.

ث: بازگشت متوالی:

می‌شود به صورت مداوم و متوالی از حال به گذشته فلش‌ بک زد و بدین صورت با بیان جزئیات و توضیح درباره شخصیت‌ها یا اعمال یا روابط و رویدادها، شرایط زمان حال را برای مخاطب شفاف‌تر کرد. از این شیوه بخصوص در داستان های جنایی استفاده خوبی شده است. این شیوه به علت اینکه نیاز به فضاسازی را به حداقل می‌رساند، حجم داستان را نیز کوتاه‌تر خواهد کرد.

المان های فلش‌بک

همانند هر صحنه ای، برای نوشتن یک صحنه فلش‌ بک، ابتدا سوالات زیر را از خود بپرسید:

چه چیزی؟ مخاطب چه چیزی را باید در مورد گذشته پروتاگونیست بداند که به هیچ عنوان نمی‌توان نه با دیالوگ و نه به صورت تصویری در زمان حال نشان داد؟

کجا؟ رویداد فلش‌بک در کجا رخ می‌دهد؟ موقعیت مکانی رویداد را مشخص کنید.

چه زمانی؟  فلش‌بک چه زمانی رخ داده است؟ آیا این رویداد در زمان کودکی کاراکتر رخ داده است؟ چند ماه پیش؟ یا سالها قبل؟ یا قرن ها قبل؟

چه کسی یا چه کسانی؟ چه کسانی در وقوع رویداد فلش‌بک دخیل هستند و به چه دلیل باید دیده شوند و چرا مهم هستند؟

چگونه؟ چگونه فلش‌ بک را از زمان حال متمایز می‌کنید؟ این همان مبحث انتقال است. آیا یک مکان خاص، یک صدای خاص، یک تصویر خاص یا یک رویداد در زمان حال، فلش‌بک را بیرون می‌کشد و حافظه کاراکتر(یا پیش داستان) ناگهان فعال می‌شود. و همینطور، چگونه داستان را به زمان حال باز می‌گردانید؟ آیا کسی کاراکتر را صدا می‌زند و او به زمان

حال باز می‌گردد؟ صدای تلفن؟ یا کسی روی شانه های کاراکتر می‌زند و…

موارد لزوم اجرای فلش‌بک

هدف از فلش‌بک در یک فیلمنامه انتقال اطلاعاتی به مخاطب در جهت پیش راندن داستان به سمت جلو و شفاف سازی کنش و واکنش کاراکترهاست. یادتان باشد همیشه زمانی از فلش‌بک استفاده کنید که ضرورت آن کاملا حس شود.

تعیین زمانی که لازم است فلش‌بک در فیلمنامه اجرا شود، کار آسانی نیست. اما یکی از نکات مهم اینست که اینکار باید زمانی انجام شود که مخاطب می‌بایست اطلاعاتی از گذشته کاراکتر یا داستان بدست آورد و بدون آن اطلاعات یقیناً گیج  شده و سررشته داستان از دستش خارج خواهد شد. به همین دلیل تا زمانی که واقعاً نیاز به فلش‌بک ندارید، از آن استفاده نکنید.

 ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 18 =

Next

مقالات مرتبط