توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

سه اصل به قلاب انداختن مخاطب در ده صفحه نخست

  • سه اصل به قلاب انداختن مخاطب در ده صفحه نخست
  • نظرات

سه اصل به قلاب انداختن مخاطب در ده صفحه نخست :

  • جلب نظر بی وقفه
  • ایجاد حس همذات پنداری
  • سوق مخاطب به سوی داستان اصلی

1- ابتدا نظرشان را به سرعت جلب کنید

این کار معمولا با یک سکانس صرفاً تصویری اکشن انجام می‌شود. البته همیشه منظور از اکشن صحنه های پر زرق و برق و جلوه های ویژه نیست. بلکه منظور ما یک تنش و درگیری جذاب است.

در فیلم کونگ فو پاندا  شاهد هنرهای رزمی ‌شرقی هستیم و پاندا را در حال درب و داغان کردن دشمنانش می‌بینیم.

اما آیا این کافی است. نه… با اکشن می‌توانید لحظاتی بیننده (و حتی نه خواننده) را اغوا کنید، اما بعدش چه؟

2- بعد به سرعت حس همذات پنداری را در مخاطب ایجاد کنید.

در کونگ فو پاندا، پس از اتمام رویا، ناگهان خرس پاندایی به نام پو را روی تخت خواب می‌بینیم و متوجه می‌شویم همه آن مبارزات خوابی بیش نبوده و او یک پاندای تنبل است که در سوپ فروشی پدرش کار می‌کند. در اینجا مخاطب می‌فهمد، پو نیز یک رویای به ظاهر محال دارد و آن رویا اینست که تبدیل به یک مبارز کونگ فو شود.

حال مخاطب فقط به دنبال دیدن اکشن بیشتر نیست، بلکه شخصیت پو نظرش را جلب کرده است و می‌خواهد در مورد او بیشتر بداند. چرا ؟ چون همه ما آرزوهای محالی داریم و می‌توانیم با او همذات پنداری کنیم. حالا قلاب در اعماق آب فرو رفته، اما هنوز ماهی را به چنگ نیانداخته ایم.

راز موفقیت ده صفحه نخست، ایجاد رابطه و برانگیخته کردن احساسات مخاطب برای کاراکترهاست. معمولا کسی به این موضوع اشاره نمی‌کند. اما برای ایجاد حس همذات پنداری باید چه کنیم؟

الف- قهرمان را در شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا قرار دهیم. به گونه ای که مخاطب بتواند آن شرایط را درک کند.

ب‌- تکنیک دیگر اینست که او را توسری خور به تصویر بکشید و یا به صورت یک مرد یا زن بسیار معمولی که باید با چیزی جدید و فوق العاده به چالش کشیده شود.

پ- کاراکتر را مجبور کنید تا با یک مصیبت و بلایی که سزاوار او نیست درگیر شود. با یک از دست دادن جانکاه. با یک خشونت بی حد و حصر

3- مخاطب را به سمت رمز و راز بکشانید.

وقتی پو را شناختیم و متوجه هدف غیر قابل دسترس او شدیم، ضدقهرمان خودی نشان می‌دهد. تای لانگ، مبارز شروری است که از زندان امنیتی فرار می‌کند و شی فو که رئیس مبارزان است، باید مبارز اژدهای جدیدی را برای جنگ با او برگزیند. حال شرایط و مخاطرات روشن می‌شوند. و اکنون مخاطب آینده پو را می‌داند. اما اینکه چگونه یک پاندای شکم گنده سنگین وزن که حتی نمی‌تواند یک رشته ماکارونی را به درستی بخورد، می‌تواند قوی ترین و ترسناکترین جنگجوی کونگ فو آن جزیره را شکست دهد، همان رمز و راز داستان است. این همان سوال اصلی است.

و همانطور که می‌دانید، هر 3  اصل، باید در همین 10 الی 12 صفحه نخست رعایت شوند.

ادامه مطلب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 6 =

Next

مقالات مرتبط