توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

دیالوگ نویسی در فیلمنامه

  • دیالوگ نویسی در فیلمنامه
  • نظرات

همه چیز در مورد دیالوگ

قوانین دیالوگ نویسی

آیا می‌دانستید که دیالوگهای ساده و بی ذوق جزء مهمترین عوامل ضعف یک فیلمنامه به شمار می‌آیند؟

در این قسمت می‌خواهیم بیاموزیم چگونه از این ایراد کشنده دوری کنیم و همانند حرفه ای‌ها بنگاریم.

در این بخش، می‌آموزیم که :

  • چه چیزهایی در هنگام نوشتن دیالوگ اهمیت دارد؟
  • دیالوگها چگونه باید به نظر آیند؟
  • چگونه به دیالوگ مفهومی‌ والا ببخشیم؟
  • چگونه دیالوگهایمان را بیازماییم؟

هر چه بیشتر دیالوگ بنویسیم، حرفه ای تر می‌شویم.

بعضی بر این باورند که نمی‌توان دیالوگ نویسی را آموزش داد و این هنر باید در ذات آدم باشد. اما اینگونه نیست. اگر در ادامه به آموزش‌های این بخش مهم توجه کنید و مداوم به تمرین بپردازید، آنگاه نه تنها می‌توانید دیالوگ خوب بنویسید، بلکه حتی خواهید توانست پس از تمرین زیاد، دیالوگ‌های ماندگاری نیز خلق کنید.

سید فیلد در کتاب ” فیلمنامه” می‌گوید:

“نوشتن دیالوگ یک پروسه یادگیری است. عملی برای هماهنگی. هر چه بیشتر دیالوگ بنویسید، حرفه‌ای‌تر می‌شوید. این خیلی رایج و معمول است که 60 صفحه ابتدایی نسخه اول کار شما، مملو از دیالوگهای ضایع و ناشیانه باشد. اصلا در این مورد نگران نباشید. 60 صفحه بعدی معمولا صیقل داده شده و قابل استفاده هستند. هر چه بیشتر دیالوگ بنویسید، این کار راحت‌تر خواهد شد. بعد می‌توانید به 60 صفحه اول بازگردید و دیالوگ‌های ابتدایی را تصحیح کنید.”

[layerslider id=”33″]

قبل از آموزش قوانین دیالوگ نویسی، این نکته مهم را به خاطر بسپارید که قرار نیست این قوانین را به‌ترتیب رعایت کنید. باید با همه این قوانین آشنا شده و تا آنجا که امکان دارد، همه را یکجا و در یک زمان به کار برید.

در حین آموزش قوانین، عملکردها و اهداف یک دیالوگ استاندارد را نیز خواهید آموخت و همچنین در پایان با چند تکنیک پر‌کاربرد دیالوگ نویسی آشنا خواهید شد. کلیه قوانین، عملکردها و تکنیک‌ها، با ذکر یک یا چند مثال، جهت روشن‌تر شدن مفاهیم، شرح داده خواهند شد.

قانون شماره 1 : قانون طلایی

حتما تا بدین جای آموزش فیلمنامه نویسی به خوبی دریافته اید که نوشتن فیلمنامه یعنی نشان دادن، نه حرف زدن و صحبت کردن. و دلیل آن را هم این می‌دانیم که یک تصویر، هزاران حرف گفته و ناگفته دارد و سینما یعنی تصاویر پشت سر هم. آموخته ایم که بهتر است تا می‌توانیم داستان خود را به صورت تصویری نشان دهیم. بنابراین قانون شماره 1 دیالوگ نویسی اینست: به ندرت از دیالوگ استفاده کن.

منظور ما از “به ندرت”، استفاده بجا، درست، و متناسب با مدت زمان، ژانر و تم داستان است. مثلا اگر کمتر از دیالوگ بهره برده باشید، اما از آن در مکانهای نادرست استفاده کرده باشید، باز هم قانون طلایی را زیر پا گذاشته اید. یا اینکه بیش از حد فیلم خود را ساکت کرده باشید و یا سرشار از دیالوگ‌های بی هدف و پوچ که نیمی ‌از آنها را به راحتی می‌شود حذف کرد. تعادل باید حفظ شود.

با توجه به قانون طلایی دیالوگ نویسی، برای برخی (ادامه مطلب)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یک =

Next

مقالات مرتبط