توسعه دهنده نرم افزار اوران ، ورود

آموزش کامل دیالوگ نویسی

  • ارائه آموزش دیالوگ نویسی
  • نظرات

نویسندگان عزیز ؛

در پیوست “پ” دوره آموزش فیلمنامه نویسی اِوِران، طی 100 صفحه پاورپوینت آموزشی، به مبحث مهم دیالوگ نویسی در فیلمنامه می پردازیم. مهمترین قوانین دیالوگ نویسی شامل 14 قانون اصلی می شود که در این آموزش نکات ضروری و کلیدی آن شرح داده شده است. این قوانین شامل موارد ذیل می باشد: 

قانون طلایی ، متفاوت اندیشیدن ، استفاده از دستورالعمل 16-3-10، توصیفات میان دیالوگ، اهداف اصلی و فرعی دیالوگ، دیالوگ فراتر از یک مکالمه روتین روزانه، ارتباط تنگاتنگ با کاراکتر، خلق کاراکترهای تاثیرگذار، تفاوت بین کانتکست و ساب تکست، باب، خانواده و دوستانش را اخراج کنید، پرهیز از دیالوگهای قابل پیش بینی، کنترل ‌هارمونی دیالوگ، پرهیز از دیالوگ‌های کلیشه ای.

از بین 25 تکنیک تقریبا رایج دیالوگ نویسی، پرکاربردترین آنها را خواهیم آموخت و با ذکر مثالهای متعدد از بهترین فیلمنامه های جهان، با مشخصات جزئی هر یک آشنا خواهیم شد. و سرانجام اهداف 5 گانه دیالوگ را را بررسی می کنیم.

quote-xxlآیا می‌دانستید که دیالوگهای ساده و بی ذوق جزء مهمترین عوامل ضعف یک فیلمنامه به شمار می‌آیند؟

در این قسمت می‌خواهیم بیاموزیم چگونه از این ایراد کشنده دوری کنیم و همانند حرفه ای‌ها بنگاریم.

در این بخش، می‌آموزیم که:

  • چه چیزهایی در هنگام نوشتن دیالوگ اهمیت دارد؟
  • دیالوگها چگونه باید به نظر آیند؟
  • چگونه به دیالوگ مفهومی‌ والا ببخشیم؟
  • چگونه دیالوگهایمان را بیازماییم؟

هر چه بیشتر دیالوگ بنویسیم، حرفه ای‌تر می‌شویم.

بعضی بر این باورند که نمی‌توان دیالوگ نویسی را آموزش داد و این هنر باید در ذات آدم باشد. اما اینگونه نیست. اگر در ادامه به آموزش‌های این بخش مهم توجه کنید و مداوم به تمرین بپردازید، آنگاه نه تنها می‌توانید دیالوگ خوب بنویسید، بلکه حتی خواهید توانست پس از تمرین زیاد، دیالوگ‌های ماندگاری نیز خلق کنید 

پای

نوشته فوق ، قسمتی از پیوست “پ” دوره آموزشی فیلمنامه نویسی با مبحث آموزش دیالوگ و با عنوان ” همه چیز در مورد دیالوگ ” می باشد. این تالیف آموزشی از مجموعه آموزش فیلمنامه نویسی حرفه ای توسعه دهنده نرم افزار اِوِران می باشد و حاصل ترجمه و تالیف مقالات و کتب آموزشی از منابع معتبر فیلمنامه نویسی جهان می باشد.

سرفصل های این جلسه عبارتند از :

قوانین دیالوگ نویسی

قانون طلایی

متفاوت اندیشیدن

استفاده از دستورالعمل 16-3-10

توصیفات میان دیالوگ

اهداف اصلی و فرعی دیالوگ

دیالوگ فراتر از یک مکالمه روتین روزانه

ارتباط تنگاتنگ با کاراکتر

خلق کاراکترهای تاثیرگذار

استفاده از ساب تِکست (SUBTEXT)

زمان بندی ساب تکست

تفاوت بین کانتکست و ساب تکست

باب، خانواده و دوستانش را اخراج کنید

پرهیز از دیالوگهای قابل پیش بینی

کنترل ‌هارمونی دیالوگ

پرهیز از دیالوگ‌های کلیشه ای

تکنیکهای دیالوگ نویسی

طعمه و شکار

لیست کردن

تصویر سازی کمدی

اغراق

پاسخ غیرمنتظره

تکرارگویی

دیالوگ گویی پیچیده

دیالوگ تحقیرآمیز

بحث زنجیره ای

دیالوگ تلافی

مونولوگ یا تک گویی

به پیش راندن داستان

آشنایی بیشتر با کاراکتر

ایجاد تنش میان کاراکترها

انتقال اطلاعات

برانگیختن احساسات

همچنین یک “مثال کاربردی” از مرحله اول یعنی ایده اولیه فیلمنامه تا مرحله آخر دنبال خواهد شد و طی این دوره آموزشی به مرور یک فیلمنامه کامل نگاشته خواهد شد تا کاربران و هنرمندان گرامی با مطالعه گام به گام این مجموعه های آموزشی به درک درستی از تمام فنون فیلمنامه نویسی دست یابند.

توجه داشته باشید که آموزش ها طوری طراحی شده اند که حتی یک نویسنده علاقمند و تازه کار نیز بتواند اعتماد به نفس ورود به دنیای فیلمنامه نویسی را داشته باشد.  

نکته مهم : آنچه که در این دوره آموزشی تعلیم داده می شود، نه تنها برای فیلمنامه نوسان که برای رمان نویسان و داستان سرایان نیز بسیار مفید می باشد. این آموزشها چکیده مقالات علمی و کتب تخصصی مربوط به اساتیدی چون : لری بروکس، اچ دی کاستا، سید فیلد، بلیک اسنایدر، رابرت مک کی و … می باشد که با تالیف بر پایه تست و آزمون روی یک ایده عملی شکل گرفته است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

Next